Rutiner

Jag har alltid varit lite av rutinälskare. Jag tycker om struktur och tydliga men inte hårda regler. När det kommer till rutiner för lillan, så började jag redan efter att Claes haft sina tio dagar ledigt med att få till någorlunda rutiner. Vi går upp runt 9 på morgonen och gör oss iordning för dagen. Helst vill jag att hon sover två ordentliga middagar under dagen och inte slumrar till tio gånger. Dessa sovstunder brukar bli vid 11 och vid 15 ungefär. Alltså är hon uppe två timmar, sover två timmar osv. under dagen. När klockan är 17 vill jag gärna att hon håller sig vaken så hon kan lägga sig runt 20-20.30. Sedan ger jag henne mat när hon vaknar under natten vilket brukar bli ungefär 2-3 gånger fram till 9 på morgonen. Jag flyttar över henne till mig någon gång när hon vaknar på morgonkvisten, för att mysa lite när pappa åkt till jobbet så somnar vi om en stund. Visst ser inte alla dagar likadana ut och oftast är hon vaken i mer än två timmar. Vissa dagar har det bara hunnit bli en lång vila, men jag tycker hon blir på bäst humör när hon får regelbundna vilostunder. Mat har fallit sig att hon får varje gång hon vaknat och varje gång hon ska sova. Jag vill också att hon ska kunna somna i sin egen säng på kvällen, vilket verkligen har fungerat superbra. Hennes säng har blivit ett ställe där hon känner sig lugn och trygg. Framöver när hon blir äldre hade det varit superskönt om jag hade kunnat lägga henne i sängen på dagen och hon då vet att hon ska sova, för det gör man där. Därför har ja börjat bädda in henne gott där på någon av vilorna under dagen och det går oftast lika bra det, även om hon sover bäst utomhus i vagnen. Det brukar därför bli en vila i sängen på förmiddagen och en i vagnen ute på eftermiddagen.
 
Det bästa med att ha rutiner är att jag oftast inte har fått kämpa med att hon ska sova. Det är inte alltid som rutinerna kommer att fungera till hundra procent och det blir såklart svårare när vi inte är hemma. Samtidigt kommer hon förhoppningsvis ha rutinerna i ryggmärgen och att det sitter hyfsat även om vi inte är hemma. Lyckligtvis har det sett ut så nu i alla fall. Bakslag kommer att komma hundra gånger om när det gäller nästintill allt i hennes liv. Jag har nog fått med mig en hel del tänk från mitt yrke som förskollärare (även om det många gånger är enklare med andras barn än sina egna) och det ser jag bara som positivt.
 
Hur ser era dagar ut? Vad har ni för rutiner?
 


Kommentarer
Linda

Jag håller helt med dig, rutiner är a och o, det vinner man mycket på i längden. Hur är hon som självständig? Kan hon vara för sig själv en del eller är hon mer klängig? :)

Svar: Hon läggs ju ensam och vaken så hon somnar själv. På dagarna annars har hon blivit mer självständig nu än vad hon var för någon vecka sedan bara. Hon tycker mycket om babysittern så hon kan ligga där ett bra tag och titta på Pingu över sig, tv osv. Helst vill hon väl ha mig i närheten i alla fall på dagarna, annars kan hon "ropa" lite tills hon ser mig igen :)
Ida Nilsson

2015-05-19 @ 21:21:03
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Emmish

fiin blogg :)

2015-05-20 @ 02:43:57
URL: http://nouw.com/Lillemmish
Johanna

Min dotter är 9 månader och just nu ser dagarna ut ungefär så här:
Vaknar kl 6 och då byter vi nattblöjan och så ammar jag, somnar om i vår säng till ca kl 8.
Vi går upp, klär på oss och leker fram till kl 9 då jag äter frukost och lillan får gröt.
Sen är det bus fram till kl 11 då hon tar förmiddagsvila i vagnen under förmiddagspromenaden med hunden.
Vaknar igen kl 12 och då äter vi lunch. Sen är det lek till kl 15 då hon får mellanmål och sen sover sin andra vila.
vaknar ca kl 16 och då kommer pappan hem så då blir det bus och lek igen.
Kl 17 är det middag.
kl 19 byter vi om till pyjamas och så får hon sin kvällsvälling. Oftast somnar hon precis när hon ötit upp men ibland kan det ta en stund. Sen sover hon hela natten fram till kl 6 nästa morgon.


Svar: Det var ju inte alltför mycket som skiljde i våra rutiner förutom att Leia sover två timmar istället för en och vaknar en gång extra under natten och får mat :)
Ida Nilsson

2015-05-20 @ 08:21:28
URL: http://joherman.blogg.se
Mamma Malin

Här går vi upp vid 6-7 på morgonen, han får mat, jag klär på honom och så myser vi. Vid 9-10 tar han en förmiddagsvila på ca 2 timmar. Därefter är det mat igen, mys, sångstund och så och sen vila igen vid 13-14. Sen mat igen. Vid 18-19 tar vi på pyjamasen, han får sista målet mat och somnar runt 19.30. Han vaknar inte på natten eller ja, nu vaknar han en gång vid 4-tiden när han är förkyld men inte annars.

Svar: Oj, då går ni upp tidigt! Här jobbar pappan i familjen väldigt långa dagar, så min dag skulle bli fruktansvärt lång om vi gick upp så tidigt :( men då sover jag aldrig middag med Leia heller, jag håller mig alltid uppe :) men skönt att han sover hela nätter! Då kanske det till och med är värt att gå upp så tidigt ;)
Ida Nilsson

2015-05-20 @ 09:20:26
URL: http://www.mammamalin.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback