Fördelning av sömn

Jag vet många som har/har haft problem när det gäller sömnen hos sin bebis. Då tycker jag att det är extra viktigt att båda hjälper till och att man har ett koncept som fungerar för båda föräldrarna. Jag fick faktiskt tips från Blondinbellas bok Babyboost för våra vardagar. Claes tar Leia fram till kl 12, jag efter. Simpelt och inga tjuriga miner från någon utav oss. Vi båda får sammanhängande sömn några timmar innan jobb/en dag hemma med bebis. Nu för tiden sover ju Leia hela nätter men vaknar ibland för att vilja ha nappen.
 
På helgerna däremot hjälps vi åt om hon skulle vakna av någon orsak. Sedan tar alltid Claes matningen som hon brukar vilja ha runt 6-7.30, lägger henne hos mig och går sedan upp och lägger sig i gästrummet. Jag får då (oftast) sova en hel natt och Claes får istället sovmorgon till runt 10 med frukosten framdukad och tända ljus på bordet. Det är viktigt att vårda sin relation med småsaker när man blivit föräldrar, tänkte skriva mer om det i ett annat inlägg.
 
Detta fungerar jättebra för oss och vi har gjort så sedan Leia var nyfödd. Jag vet att de flesta knappt delar upp nätterna för att den som ska jobba ska vara utvilad, men jag håller inte riktigt med om det. Även den som ska vara hemma tycker jag bör vara utvilad för att vara en glad, pigg och positiv förälder. Det kan vara nog så krävande både psykiskt och fysiskt att vara föräldraledig, det är ingen dans på rosor alla gånger.
 
Leia är verkligen fascinerad av ljuslågor!


Kommentarer
m a r i a

Det låter som en bra uppdelning. Sömn är ju bland det viktigaste i ett sånt här läge känns det som :)

Svar: Ja men det är ju lite så. Vi alla behöver sömn för att må bra :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-13 @ 12:27:04
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback