Sovrutiner

På BB sa det till oss att de första nätterna efter förlossningen kan vara riktigt jobbiga eftersom barnet är van vid att ha nästan motsatta rutiner emot mig när hon låg i magen. Det var ingenting som vi märkte av i början, däremot har vi märkt annat som påverkar henne.
Från början låg Leia i sitt babynest mellan oss i sängen. Det tog oss tre nätter innan vi gav upp den idén. Det blev trångt och fruktansvärt varmt. Eftersom vi hjälps åt vid matning på nätterna vaknade alltid även den som skulle få sova. Det slutade med att Claes sov i gästrummet. Hur vår relation skulle se ut efter några månader på det viset vet jag inte och vi tänkte inte spekulera i det heller. Vi provade istället att ha henne sovande i babynestet i sitt rum, i sin egen säng. Det har fungerat betydligt bättre. Hon sover lika bra där inne, vi får sova tillsammans i vår egen säng och den andra stör sig inte lika mycket när den andra tar matningen.
Vi har också börjat att försöka hålla henne vaken på kvällarna, för att hon ska sova bättre under natten. Vaken, mat sen sova. Vi lägger henne heller aldrig i spjälsängen om hon inte ska sova, just för att hon ska koppla ihop sängen med sömn. På dagarna när hon sover är hon istället där vi är och får närhet av oss. Det tycker jag är en viktig del, både för att hon ska få trygghet av oss men också för att hon ska vänja sig vid alla vardagsljud som finns omkring henne. Tanken är att när hon blir äldre och sover middag, också ska kunna läggas ner i sängen och finna ro lättare.
Just nu lägger vi Leia runt 23-tiden på kvällarna. Hon vaknar runt 2-3 för att äta och sedan runt 5-7. Ibland vaknar hon en extra gång eller har svårt att somna om efter maten. Men oftast äter hon och sedan somnar om ganska omgående. Efter det brukar jag ta över henne till vår säng(utan babynestet) och hon sover/vilar jämte oss tills vi går upp runt 9-tiden. Som det ser ut nu så tar Claes den första matningen och jag tar de resterande på morgonen. När han börjar jobba så kommer vi lägga oss tidigare och tanken är då att han ska ta henne fram till 00 om det behövs, och jag tar resten. Jag måste i vilket fall upp och pumpa två gånger på nätterna och det tar ju nästan 30 minuter varje gång. Hittills fungerar detta jättebra för oss och även om jag vet om att det inte alltid kommer att vara guld och gröna skogar så hoppas jag att vi kommer att stå på oss för allas skull. Målet är såklart att vi alla ska känna att rutinerna fungerar och att vi ska behålla vårt välbefinnande. Rutiner är a och o!
 


Kommentarer
Johanna

Vad fint att ni hittat rutiner redan som funkar för er! För oss har rutinerna börjat sätta sig nu såhär sex månader senare :p Vår lilla har alltid sovit bredvid mig i vår säng, för jag har ammat mkt nattetid. Nu somnar hon äntligen i egen säng (i eget rum) vid sju-åtta tiden för att sedan läggas över när hon vaknar på natten runt ett. Med ett litet barn ändras grejer hela tiden och när man tror något funkar och blivit rutin så har det ändrat sig. Hoppas denna ordning håller sig för oss, för det är skönt när dygnsrytmen är lite förutsägbar. Lycka till med er lilla, hon är jättesöt!

Svar: Än så länge så låter vi henne somna i vår famn efter hon ätit så lägger vi ner henne sedan :) Men målet är ju såklart att hon även ska somna där sedan. Ja det kommer säkert ändra sig en tio gånger men jag tror det är viktigt att man har någonting som man tror på och som man kan sträva mot :) Tack snälla du!
Ida Nilsson

2015-04-16 @ 15:34:29
URL: http://johannaarntzen.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback