Focaccia

Jag har börjat tycka det är så mysigt att gå upp när man vaknar på helgmornarna, hämta tidningen och dricka en kopp té medan jag knådar på en bakdeg. Nybakt bröd på morgonen är ju fantastiskt gott! Jag kan förundras över vad jag gjort för nytta förut när sambon fortfarande nanat gott. Igår bakade jag focaccia och fick nästan en chock över hur underbart gott det blev! Det kommer det definitivt bakas bli fler gånger!
 
Det har nu varit två långa dagar med tacosmys tillsammans med många vänner, kalas för mina tvillingbröder och Elfsborgsmatch. Har också hunnit med några svängar på stan, fixat ursnygga höstnaglar och planerat inför kommande vecka. Ska njuta med min man innan sänggående, vi behöver lite egentid tillsammans också!

 
Focaccia
 
25 g jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
7 dl mjöl
1 tsk olivolja
gröna och svarta oliver
soltorkade tomater
torkad rosmarin
solrosfrön
flingsalt
 
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt fingervarmt (37 grader) vatten och rör om till jästen lösts upp.
Tillsätt salt, mjöl och olivolja, arbeta degen smidig och låt jäsa under duk i 40 minuter.
Olja en långpanna och tryck ut degen. Låt jäsa ytterligare 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva oliver i halvor och soltorkade tomater i strimlor.
Tryck hål med fingertopparna i degen och varva svarta och gröna oliver med soltorkade tomater. Strö över solrosfrön och platta lätt till. Strö över rosmarin och "smulat" flingsalt. Stänk över olivolja lite lätt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
 


Kommentarer
Julia

Gud va gott det där ser ut :)

2013-09-29 @ 21:52:20
URL: http://takethetime.blogg.se/
Sandra

Jag älskar dina recept! Allt ser så sjukt gott ut :)

Svar: Tack! Jag försöker, det är roligt att laga mat så länge man har motivationen till det! Prova att ta på dig ett förkläde, bara det gör det hela mycket roligare! :)
Ida Nilsson

2013-09-29 @ 23:10:06
Marie

Mums så gott, samt gott med nybakat och gå upp tidigt och göra det =D

Svar: Ibland är det skönt med sovmorgon, men är man redan vaken och är pigg kan man ju likaväl gå upp och göra lite nytta :)
Ida Nilsson

2013-09-29 @ 23:21:39
URL: http://myflowergirl.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback