LCHF Frallor med pumpakärnor

Att baka lchf- eller glutenfritt bröd är långt ifrån på samma sätt som att baka vanligt bröd. De blir inte lika fluffiga, de blir mindre och färre och dessutom är det bra mycket dyrare. 1 kg vetemjöl kostar strax under en tia, i jämförelse med 300 gram mandelmjöl som kostar runt dryga 35 kronor. Det blir ju såklart en stor skillnad på priset. Dessutom krävs det ju lite andra ingredienser som är glutenfria och det vill säga dyrare än "vanliga" alternativ.
 
Om man väl bestämt sig för att äta enligt lchf och göra det till en del av sin vardag är det ingen idé att försöka leva på att äta samma gamla frukost vareviga dag, det förstår ju varje själ. Jag älskar verkligen bröd med smör och ost, och även om jag numera är lchf:are är det självklart att jag ska kunna äta det ändå. Därför är det underbart att det faktiskt GÅR att baka bröd som man får äta och som dessutom är gott! Det är inte meningen att lchf ska vara någon slags kur utan en livsstil, och där ingår ju såklart inte att försökta motstå precis ALLT som man älskar. Det gäller att kunna hitta alternativ och gå halva vägen hit eller dit.
 
 
LCHF Frallor med pumpakärnor
 
2 ägg
50 g smör
2 dl fet yoghurt.
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
2 msk fiberhusk
Pumpakärnor
 
Sätt ugnen på 175°C.
Vispa ihop ägg, smör, yoghurt, salt och bakpulver. Blanda resten av ingredienserna (förutom pumpakärnor) och rör ner i smeten. Låt stå och svälla i cirka 10 minuter. Rulla 6 st bollar. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper och strö över vallmofrön. Grädda i ca 20 minuter eller tills de fått fin färg.
 


Kommentarer
DIANA ÖSTERBERG

gott!

2013-03-12 @ 17:13:03
URL: http://dianaosterberg.blogg.se
Jen

Mmm, det är ju dock så synd att det ska va så himla mycket dyrare!
Även de som köper laktos och glutenfria produkter måste betala mer för samma eller tom mindre mängd ofta också! Dåligt!

Svar: Jo jag vet.. Jag är känslig mot både laktos och gluten och min sambo är laktosintolerant. Så det blir dyrare mat här hemma i vilket fall än vad det blir i många andras hem!
Ida Nilsson

2013-03-12 @ 19:44:55
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Fotograf Annie

Vad gott det verkar :) Det kanske man ska prova baka nån gång :)

Svar: Absolut, det får du göra :)
Ida Nilsson

2013-03-12 @ 21:08:20
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Mi

Klarar du dig utan frukt nu då?

Svar: Det är kämpigt. Jag tycker frukt är fräscht och det är mycket mineraler osv i det. Men jag frossar inte i fett som "vanliga lchf:are" och äter dessutom kanske 2-3 frukter i veckan :) Så helt utan är jag inte! Vissa frukter är bättre än andra.
Ida Nilsson

2013-03-12 @ 21:50:14
Anonym

ser gott ut!:)

2013-03-13 @ 16:02:11
URL: http://isolation.blo.gg
Malin Aurora

Åh mums!

2013-03-16 @ 09:40:23
URL: http://vildblommor.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback