Potatis- och purjolökssoppa

Efter jobbet fick jag besök av en av mina vänner från storstaden Göteborg. Det är inte så ofta som man hinner träffas numera, så jag är glad över all tid vi får tillsammans. Dagen har spenderats med promenad och middag tillsammans. Vi bakade bröd (receptet hittar ni här) och lagade god potatis- och purjolökssoppa. Blev ett snabbt kort idag, gäster är såklart viktigare än att ta kort på maten! Hoppas ni haft en mysig onsdag, det ska jag fortsätta ha resten av kvällen :)
 
 
Potatis- och purjolökssoppa
 
6 potatisar
2 purjolökar
3 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
örtsalt
5½ dl mjölk
2 dl crème fraiche
svartpeppar
1 pkt bacon
 
Skala och skiva potatis. Strimla purjolök. Fräs purjolöken i en kastrull.
Tillsätt potatis, vatten, grönsaksbuljong och örtsalt. Låt koka ca 10-15 minuter eller till potatisen är färdig.
Mixa grönsakerna till en ganska slät soppa, tillsätt mjölk, creme fraiche och svartpeppar. Låt koka upp.
Klipp ner bacon och stek ganska hårt i en stekpanna, de mjuknar vid servering i soppan.
 


Kommentarer
Marie

Men ohh så trevligt och gott

2013-10-02 @ 21:49:07
URL: http://myflowergirl.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback