Bröd - grundrecept

Bröd är någonting som jag alltid haft lite svårt att baka. Det vill gärna bli lite degigt och tungt, inte alls fluffigt och lätt. Men, nu har jag äntligen hittat ett superrecept som är jättebra som grund. Det går att variera med att bara byta ut mot annat slags mjöl eller tillägga nötter, frukt eller frön. Verkligen superbra! Jag har gjort ljust bröd, lite mörkare och med valnötter och fyllt upp brödfacket i frysen litegrann. Nästa gång ska jag prova oliver och soltorkade tomater! Att baka bröd är ju billigare än att köpa och tar egentligen ingen speciell tid alls när man ändå pysslar med någonting annat.
 

Bröd - grundrecept

50 g jäst
4 dl vatten
4 msk olivolja
1 tsk salt
11 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37 grader och lös upp jästen med lite utav det. Blanda sedan i resten av vattnet.
Häll sedan i resten av ingredienserna.
Arbeta degen några minuter, gärna i maskin. Låt sedan jäsa under duk i ca 1 timme.
Mjöla bordet lätt, knåda degen, dela bröden i två delar och forma runt. Låt jäsa under duk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 275 grader.
Sätt in bröden och sänk till 225 grader. Låt bröden gräddas ca 25-30 minuter eller till brödet känns lätt.
Låt svalna under duk.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback