Leias matrutiner

Cirkatider naturligtvis, men ungefär såhär ser Leias matsituation ut just nu. Hon får fortfarande inga fruktpuréer efter att hon vägrade äta annat. Färsk frukt funkar betydligt bättre! I så stor mån som möjligt får hon äta frukt/små smörgåsbitar/majskrokar själv, men hon tycker ofta att det går för sakta så det slutar ofta med föräldrahjälp ändå! Hur mycket barnen äter är ju naturligtvis väldigt olika, men så länge de växer som de ska så får de också i sig vad de behöver. Just nu får hon ersättning 3 eller 4 gånger om dagen, beroende på hur mycket puré hon ätit, dagsform osv.
 
6.30 Frukost 1
195 ml ersättning
 
9.30 Frukost 2
Gröt med rivet äpple/päron eller banan
vatten ev. med ca 1 msk färskpressad apelsin
 
13.00 Lunch
Puré på grönsaker/fisk/kött/fågel
vatten
150 g ersättning
 
15.00 Mellanmål
Frukt-/smörgåsbitar
vatten
 
17.00 Middag
Puré på grönsaker/fisk/kött/fågel
vatten
(120 ml ersättning)
 
19.00 Kvällsmat
195 ml ersättning
 


Kommentarer
N

Åh vad söt bild!

2015-09-28 @ 14:54:18
URL: http://nouw.com/nathaliemaria
Aurora

Åh vilken gullig liten guldklimp du har! :)

Oh vilka bra recept du lägger upp både barnmat och vuxenmat hehe. Toppen!

Svar: Tack så hjärtligt! Ja, matlagningen är lite av ett lugn i vardagen, välkommen att testa! :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-28 @ 15:29:57
URL: http://aurorals.blogg.se
Yohanna af Skovde

Kul att läsa! Alltid skönt att se "hur andra har det", jag tror det funkar bra för oss men ändå gött att se hur det kan funka! Och jo - förresten! Vet inte om du läser min blogg men skrev ju ett inlägg om saker jag inte bloggar om och en av dem var hemmagjord purémat. Det var ABSOLUT inte menat som en diss! Tycker den maten du lägger upp ser apitilig ut (till skillnad från min) och tycker dina recept är jättebra! Jag är bara inte bra på det, men kom på sen att det kanske verkade som att det bara är skräp att skriva om egen barnmat men det är det verkligen inte. Du ger grym inspiration!

Svar: Hej! Jag tittar in på din blogg lite då och då, men har missat det inlägget. Jag skulle inte tagit åt mig, oroa dig inte för det! :) Jag har lärt mig att inte ta åt mig av någonting när det gäller barn och allt som hör till. Man har sina egna åsikter och de tycker jag att alla ska få ha. Vi är alla olika och även våra barn är olika. Och tack! Jag vet att många använder sig av dem, så lyckat verkar det ju vara! ^^
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-28 @ 19:36:30
URL: http://yohannaafskovde.se/
Kikki o Loke

Gör du egen gröt? Recept? 😊

Svar: 1 dl havregryn 1 tsk stött paltbröd
1 dl gyllenmust.

Mixa till ett pulver och 2 msk av det med 1 dl vatten och lite mjölk. Järnrik också :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-28 @ 20:41:30
Ida ☯ the sky under the sea

Intressant! Ser fram emot att få ge min dotter riktig mat, men ska helamma i 6 månader totalt hade jag tänkt ^^

Svar: Ja det förstår jag, det är himla roligt de första gångerna :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-28 @ 20:46:04
URL: http://theskyunderthesea.blogg.se/
Lena

Vad söt hon är! Intressant att se vad hon äter och hur mycket. Hur gammal är hon nu? När började ni ge henne mer gröt och mat? Min tjej är 5 månader men ammas bara fortfarande och ger små, små smakportioner bara.

Svar: Tack! Hon är snart 6 månader. Det kom ganska naturligt faktiskt och för några veckor sedan fick hon äta tills hon blev mätt så det blev en mer komplett måltid och inte bara smakprov :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-29 @ 11:57:27
URL: http://lenakronvald.blogg.se
Carolina cuevas

Tyvärr är min son inne på en fruktansvärd period mat vägrar om han inte får äta själv . Det är nog tänderna som spökar hos honom. Någon mat schema eller sov schema är inte heller något sätt för oss. Vad skönt att höra att hon äter maten så bra.

Svar: Leia var också inne i en tråkig period men det handlade snarare om att hon älskade frukten och inte längre ville ha grönsakerna.. Jag avslutade det där med maten helt och hon fick sedan börja med bara grönsaker. Nu funkar det bättre!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-29 @ 12:06:43
URL: http://cuevas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback