Hur viktigt är det med frisk luft?

I den ålder som Leia är i nu så tycker jag det är lite svårare att hitta på aktiviteter utomhus. Speciellt i denna årstid då man inte direkt har dörrar och fönster öppna eller kan gå ut barfota i gräset och bara mysa och fixa med trädgårdssysslor. Luft är verkligen livsviktigt! Inomhus är luften förorenad pga. matlagning, parfymer, teknikprylar osv., därför känns det extra viktigt för mig att Leia får sova minst en timme utomhus om dagen, helst två. Jag tror att utevistelse och att få andas frisk luft är jätteviktigt både för oss och våra små. Frisk luft, välbefinnande, mindre chans att smittas av förkylningar och annat. Utevistelse så fort de börjar gå handlar också om fysisk aktivitet, att röra på sig och att finna glädje i naturen. Jag tänker också att barnen får använda sin egen fantasi på ett annat sätt, kanske inte med lika mycket färdigt material bland annat.
 

Naturligtvis har vi alla olika tankar om vad vi anser är hälsosamt och det finns såklart många andra faktorer som också jag tycker är viktigt. Men hur ser ni på detta? Sover era barn ute på dagarna?


Kommentarer
Emelie

Brukar försöka gå ut och gå varje dag i över 1 h så liten ska få sova, annars brukar jag inte låta henne sova ute, men hon är ju bara 3 månader så kanske kommer när hon blir lite äldre :)

Svar: Ja himla skönt! Leia sover sämre när vi går, varför vet jag faktiskt inte. Hon sov inte bättre men i alla fall längre när hon var mindre och vagnen rörde på sig. Numera vaknar hon efter en halvtimme ungefär. Står vagnen still på altanen så sover hon minst en timme :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-09 @ 16:00:00
URL: http://nouw.com/emsan
Jenny Norén

Vilka supermysiga vantar! Är på jakt efter liknande så var har du hittat dem?
Tycker också att det är viktigt att vara ute minst en timme varje dag!

Svar: Ja de är jättefina! Dock inte speciellt varma, så vi är på jakt efter lite varmare nu när det börjar bli lite kallare. Men de är från H&M :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-09 @ 16:42:47
URL: http://littlestarjenny.se/
Elin

Sonen sover oftast ute då han sover mycket bättre där, speciellt nu när det börjar bli lite kallt. Bor dock i radhuslägenhet så är rätt stojigt med barn vilket gör att han vaknar ibland. Dessutom röker grannen vilket ju inte känns supertrevligt direkt att han ska bli passiv rökare bara för att han ligger och sover ute... :/ så brukar lösa problemet med långa promenader vilket är mysigt tycker jag :) nu har vi dessutom börjat att vi är ute och övar på att gå/upptäcker naturen vilket han tycker är jättespännande. Löv i vinden är något av det bästa som finns ;) han är 6månader nu så upptäckarlusten är verkligen på topp! :D

Svar: Vi brukar också försöka gå på promenad en gång om dagen. Låter inte alltför roligt med rökningen, antar att ni har er uteplats nära grannen?
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-09 @ 16:43:02
Louise

Vår lilleman sover ute minst en gång om dagen i vagnen, tycker de är viktigt och han sover bättre ute!
Sen bor vi på bondgård och mycket ska skötas så utomhus vistas vi många timmar vaken tid också :-)

Svar: Det gör alltid Leia också :) Ja men det kan jag förstå! Himla härligt med så mycket frisk luft, det mår man bra av! :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-09 @ 21:40:22
m a r i a

Jag skulle gärna ta ut både pojken och mig själv mer än jag gör :( Vi bor ganska dumt till med trappor så fort vi ska ut genom dörren och grannarna både ovanför och under oss rökar så det är lite otrevligt att ha vagnen ute för länge. Dessutom har han haft en period då han inte hålls sovande i vagnen, men nu verkar temperaturen vara behagligare (svalare) att sova i så nu kommer vi ut på åtminstone entimmaspromenader om dagarna :)

Svar: Jag förstår verkligen att det kan vara jobbigt. Jag beundrar er som klarar av att bo i lägenhet och ha barn! Man blir snabbt bortskämd när man har hus, egen trädgård, altaner osv..
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-10 @ 12:24:04
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/
Carolina cuevas

Jag tycker att frisk luft är väldigt viktigt både för dom små och för oss äldre. Jag är ute på minst 3 promenader med vagnen och hundarna. Jag vill bara tipsa dig om busbyxan som är vårr räddning. Kolla in min blogg om du vill se dom.

Svar: Jag brukar bara vara ute på en promenad, men blir ju annorlunda när man har hund såklart :) Ser fram emot när hon kan gå och experimentera själv i naturen!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-11 @ 17:48:04
URL: http://cuevas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback