Vecka 29 (28+2)

Det känns inte som att magen växer så jättemycket nu, i alla fall inte framåt. Däremot känner jag mer och mer tryck uppåt för varje vecka som går. Ändå har jag en låg mage och har haft under hela graviditeten. Jag blir bara mer och mer svankryggig, men ingenting jag känt av speciellt mycket den senaste veckan faktiskt. Däremot har jag blivit betydligt tröttare. Jag kommer in i mina stunder då jag får mina ryck att ta hand om hus och hem, men annars är soffan en god vän. Det kan bero på att min sömn har blivit sämre. Jag svettas kopiöst under nätterna och vaknar flera gånger av det rinner svett på mig och sängkläderna är genomblöta. Eftersom vi har köpt ny säng som jag gärna inte vill svetta ner alltför mycket så har jag lagt ett vattentätt madrasskydd (även kallat kisskydd) under lakanet. Skulle tro att det bidrar extra till min extrema värme. Katten ligger också gärna vid min fotända och för att inte riskera att sparka ner honom ligger jag hälften på min sambo också som även han bidrar med värme såklart.
Sparkar har jag ju känt sedan vecka 20 men det har avtagit litegrann. Nu känner jag mer rörelser, hur bebis bökar runt och slår sig fram i magen. Det syns så tydligt från utsidan när magen rör sig i olika riktningar. Det finns ju inte lika mycket plats längre därinne så det är väl logiskt!
 

"Fostret väger nu runt 1,2 kilo och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på mammans revben och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att mamman blir öm på en viss punkt. Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu."



Kommentarer
Evelina

Hej, va kul vi är i samma vecka. Gick in i v 29 idag :) Ja det där med socker och att småäta för att ens orka känner jag igen. På jobbet har jag dock en påse nötter och rostade salta sojabönor, funkar väldigt bra som energikälla så det kan jag rekommendera! ;) Men på kvällarna, då åker efterrätterna fram.

2015-01-19 @ 21:42:08
URL: http://aktivaevelina.blogg.se/
Robex Lundgren

grattis

2015-01-19 @ 22:03:28
URL: http://ghgumman.blogg.se/
ellen

kan inte sluta tänka på att du ska bli MAMMA! iiiihhh <3

Svar: Ja visst är det häftigt ^^ <3
Ida Nilsson

2015-01-20 @ 09:52:51
URL: http://ellfi.blogg.se
Ninni - Vimsiga mamman

Sv: ååh ja visst är han :)
Ja har för mig att min mage inte växte mycket den tiden heller men de sista 3 v gick de undan :)

2015-01-21 @ 10:41:40
URL: http://ninnzan.se/
blöjbudet

Vi har en tjänst som alla föräldrar är värda.

Blöjor,välling mm med hemleverans

www.blojbudet.se

2015-01-21 @ 11:15:02
Angus

ja visst är det så! det är lättare nu ! :) nu är det bara o kika om on andas.. man får svar direkt. När de ligger i magen känns de där minuterna innan man får svar oändligt långa

2015-01-21 @ 21:58:36
URL: http://angusfoto.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback