Vecka 27 (26+3)

Den senaste veckan har handlat om trötthet, halsbränna och smått illamående. Jag har fått tips om att knapra på hel mandel när halsbrännan blir för mycket. Såklart har jag inte haft det hemma utan har istället fått skeda i mig mandelmjöl på nätterna, haha. Har törstat ihjäl istället, det är ju liksom lite torrt.
Min rygg fortsätter att streta emot så fort jag sitter i obekväma ställningar (läs allt annat än just vår egen soffa och säng). Jag hoppas att den är på min sida imorgon när vi ska sitta hela dagen under vår studiedag, bland annat under brandutbildning och andra möten.
Det känns att livmodern börjar växa uppåt, bebis trycker mot lungorna och det är inte lika lätt att andas längre. Som att någonting blockerar vägen, speciellt när jag sitter ner och min bh kommer i kläm. Men än så länge är det inte jobbigt, snarare mysigt att hela magen snart är till för bebis och inte bara en kula nertill.
 
Förstår inte hur veckorna fortfarande kan springa iväg på detta sätt. Det är helt otroligt att det inte ens är 14 veckor kvar tills vi har vår egen bebis hos oss!
 

"Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen. Fostret väger knappt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds. Det finns ännu gott om plats för fostret att röra sig på. Många foster är mer vakna på kvällen, då man kan märka att det sparkar mer i magen. När fostret rör sig tränar det upp sin fysik för att bli starkare i kroppen. De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Tarmarna har mognat och skulle klara av att ta emot modersmjölk. Men fortfarande är barnet skört och skulle behöva mycket vård för att kunna överleva utanför livmodern. Varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad för barnets mognad. Lungorna har utvecklats mycket, men lungblåsorna behöver ännu mer tid för att utvecklas fullt ut."



Kommentarer
Viktoria - Gravidblogg

Men åh vad skoj, grattis till er! :) Alltid roligt att följa andra som är i ungefär samma vecka :)

Hoppas att din halsbränna blir bättre, jag har haft turen att slippa det än så länge :)

Svar: Tack det samma! Ja men visst är det! :) jag hoppas att den försvinner snart, den kommer och går som tur är :)
Ida Nilsson

2015-01-06 @ 18:21:06
URL: http://viktoriacarolin.blogg.se
Johanna

Finfina magen!!

Svar: Tack! Och så roligt att se att ni har bubbla, det har vi också :) en vinröd -65a med metalliceffekt. Jättefin är den. Nu var inte vi på BR i år, men har ni varit där fler år har ni säkert sett den där :)
Ida Nilsson

2015-01-06 @ 20:21:00
URL: http://joherman.blogg.se/
Emmelie - ensamstående mamma till Ebba och Hugo

Tipsar om vischyvatten för halsbrännan =)

Svar: Tack! Tror nästan min mormor drack det för att lindra halsbränna när jag var mindre om jag tänker efter.. tack för påminnelsen! ^^
Ida Nilsson

2015-01-07 @ 06:30:14
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Johanna

Åh vad kul! Det var faktiskt första året vi var där men det lär bli varje år hädanefter! Jag hoppas vi kan hinna fixa bromsarna på vår bubbla i år så vi kan besiktiga den. Förra året kom lite annat emellan med husköp o bebis^^

Svar: Ja det är ju alltid något med dessa bilar ;)http://www.garaget.org/__LINDSKOG__ här är våra bilar och bubblan såklart. Vi har väl lite tankar på att sälja den dock men vi får se!
Ja nästan samma som oss då, vi köpte hus för två år sen och får ju vår bebis nu i april :)
Ida Nilsson

2015-01-07 @ 09:38:45
URL: http://joherman.blogg.se/
JENNYH - Mammablogg

Åh jag tycker din mage ser mindre ut än min fast jag är några veckor efter dig :) Tycker det är obekvämt med bh för den kläms på mig med när jag sitter ner så jag får svårare att andas :P använder istället mest såna här spets-bh utan bygel i!

Svar: Jag tycker din mage ser stor ut också, men det kanske lurar lite att jag har tröja på mig? Känner mig jättestor! Haha. Ja men det är ju det. Jag tycker om att ha stöd, även om jag egentligen inte skulle behöva det så sätt. Får nog se över det snart! :)
Ida Nilsson

2015-01-07 @ 21:59:53
URL: http://jennyh.se/
Johanna

åh vad roligt!! Grattis :)

Svar: Tack så mycket! :)
Ida Nilsson

2015-01-17 @ 01:13:30
URL: http://nannna.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback