Sega kolakakor

Helgen är snart förbi igen och idag är det kalasdags här hemma. Har sett till att baka litegrann, 4 olika sorter blev det. Det är inte direkt min stil att bjuda på bara köpt fika. Men skulle väl ändå säga att det är betydligt roligare att bjuda på mat än fika. Mat är liksom.. Annorlunda. Det är det som jag själv utveckla i hela tiden när det gäller smakkombinationer och fantasi. Tyvärr är jag väl fortfarande kvar på ruta ett i bakning, ibland använder jag till och med mått.. Men i vilket fall, hembakt är godare än köpt!
 

Sega kolakakor
30 minuter
 
100 g smör
1 dl brun farinsocker
2½ msk sirap
3 tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
2½ dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda smör, farinsocker, sirap och vaniljsocker. Rör ihop.
Tillsätt mjöl och bikarbonat, arbeta ihop till en deg. Dela degen i 3 delar, rulla dem ca 30 cm långa och tryck ut dem med en gaffel.
Grädda i ugnen i ca 11 minuter.
Skär dem i sneda bitar medan de är varma, låt de sedan svalna på plåten.
 


Kommentarer
Emma

Amen sluuta så gott:) Nu måste ju jag baka...Noll karaktär här;) Kram till dig

2014-02-03 @ 10:00:17
URL: http://www.pemsplatser.blogspot.com
Kajsa

åh, va gott !!

2014-03-04 @ 21:02:25
URL: http://wanderlustes.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback