Potatis- och köttfärsgratäng

Det är så himla skönt när man varit ute på en promenad, tar en dusch och ställer sig med kvällens middag. Allra oftast är jag riktigt hungrig när jag tränat, vilket säkert beror på att jag inte kan äta några timmar innan träningskläderna åker på. Idag dalade dock snön ner medan vi gick och snön lade sig som ett tunt täcke på våra huvuden. Inte okej. Vet inte riktigt vart den där vårkänslan tar vägen med jämna mellanrum. Jag älskar ju när man tagit en sovmorgon på helgen, går ut och ska hämta tidningen i tofflorna och hör fåglarna kvittra.
 
Med dagens middag i magen här hemma blev det även fem matlådor, perfekt att frysa in!
 
 
Potatis- och köttfärsgratäng
1 timme och 30 minuter
 
Köttfärs:
600 g köttfärs
1 gula lökar
1 förpackning krossade tomater
1 dl stark chilisås
2 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
svartpeppar
vitpeppar
salt
basilika
maizena
 
10 potatisar
2½ dl grädde
1 gul lök
10 körsbärstomater
riven ost
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Gör köttfärssåsen, red med maizena tills den blir riktigt krämig.
Skala potatis och skiva i skivor.
Skiva en gul lök och dela körsbärstomater i två delar.
Lägg i hälften av potatisen i en smörad ugnssäker form. Lägg sedan halva köttfärsen, halva löken och halva grädden. Gör samma sak en gång till. Avsluta med körsbärstomater och riven ost över.
Grädda i ugnen i ca 50 minuter.
 


Kommentarer
Heléna

Det ser jättegott ut :)

2014-02-20 @ 23:13:49
URL: http://envetenochvetgirig.blogg.se
Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Oh Mossaka var länge sen man åt. Måste jag göra någon dag.

Svar: Ska göra en ordentlig moussaka i nästa vecka med aubergine och vin. Håll dig uppdaterad ;)
Ida Nilsson

2014-02-21 @ 19:27:59
URL: http://lottizdays.se
Hanna (hannagran.blogg.se)

Mums vad gott det ser ut! Härlig torsdagsmat :) Kram!

2014-02-22 @ 16:49:01
URL: http://hannagran.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback