Tzatziki

Har man en gång börjat att göra egen tzatziki, tror jag risken är väldigt liten att gå till affären och köpa en färdig. De färdiga smakar ofta bara en massa konstiga tillsatser, typ.. rengöringsmedel? Bläk. Här har ni min egen tzatziki, tacka mig kan ni göra efter att ni testat :)
 
 
Tzatziki
1 timme och 30 minuter.

3 dl turkisk yoghurt
1 liten gurka
3 vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
salt
pepparmix
 
Lägg turkisk yoghurt i ett kaffefilter i en sil och låt rinna av i ca 1 timma.
Skala gurkan och riv på grova sidan av rivjärnet. Pressa ur så mycket vatten som går och lägg i en skål tilllsammans med den turkiska yoghurten.
Tillsätt pressade vitlöksklyftor, honung, salt och peppar.
Låt stå svalt till servering så det hinner dra åt sig av vitlöken.
 


Kommentarer
MODELEINE

Min erfarenhet är : har du en gång ätit tsatziki i grekland så kommer du knappast gilla den som finns i sverige.. får prova ditt recept ;)

Svar: Nja.. Alltså där kan jag nog inte hålla med dig :P Jag har varit i Grekland och på grekiska öar och ätit mängder av tzatziki. Gör man en ordentlig tzatziki genom att låta yoghurten rinna av och allt det där, så är den nog så god! :) återkom gärna efter att du smakat vad du tyckte! :)
Ida Nilsson

2013-10-24 @ 12:58:51
URL: http://modeleine.blogg.se
Jennie & FrökenFlis

visst är det så att hemgjord tzatziki är bra mycket godare än den köpta! :) Tackar för receptet :)

Svar: Visst är det, det går inte ens att jämföra! :)
Ida Nilsson

2013-10-24 @ 17:18:50
URL: http://jenniesays.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback