Saftig morotskaka

Det värsta jag vet är torr mat eller torra kakor. Det ska vara saftigt och ha i alla fall ett litet tuggmotstånd. Därför är denna morotskaka heeelt perfekt!
 
 
Saftig morotskaka
ca 1 timme
 
4 ägg
4 dl strösocker
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1 1/4 msk kanel
225 gr smör
4-5 morötter
 
200 gr philadelphiaost
50 gr rumstempererat smör
2,5 dl florsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda bakpulver, vaniljsocker, mjöl och kanel.
Smält smör och låt svalna.
Skala och riv morötter på den grova sidan.
Vänd försiktigt l i mjölblandningen, smöret och morötter i äggblandningen. Vispa.
Klä en stor ugnssäker form med bakplåtspapper och höll över smeten. Grädda i ca 35 minuter. Känn med en sticka, kakan ska vara torr och inte fastna.
Låt kakan svalna.
Mixa ingredienserna till frostingen och bred på kakan. Ställ in i kylskåp och ta fram strax innan servering.
 


Kommentarer
Pauline, mamma till två små

Å jag har varit sugen på morotskaka så himla länge. Kanske dags att baka det snart =)

Svar: Ja men det är ju så himla gott! Och denna är gudomlig :)
Ida Nilsson

2013-10-23 @ 13:07:40
URL: http://paulinesvardag.se/
Sinta

Tack för tipset! Den här måste jag göra när jag kommer hem och blir med ugn igen! Mums :)

Svar: Det låter som en bra idé :)
Ida Nilsson

2013-10-23 @ 15:49:22
URL: http://ettfeelgoodliv.blogspot.sg/
Marie

Ohh mums,

2013-10-23 @ 18:50:18
URL: http://myflowergirl.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback