Fetabiffar med champinjonsås och tomat i sweetchili

Kände mig lite rastlös efter jobbet idag och eftersom jag slutade strax innan 14 så åkte jag iväg till maxi för att veckohandla. Sedan hände allt i ett, telefonsamtal efter telefonsamtal, besök, diverse storstädning i alla köksskåp, diskning, dammsugning, bakning och matlagning. Nu har jag fått sätta rumpan i soffan för första gången idag. Tycker om dagar då jag får mycket gjort :)
 
Idag blev det köttfärsbiffar till middag. Gott, snabbt och enkelt att tillaga!
 
 
Fetabiffar med champinjonsås och tomat i sweetchili
 
Biffar
500 g köttfärs
120 g fetaost
1 ägg
1 dl vispgrädde
Några kvistar persilja
Lite oregano
Salt
Svartpeppar
Chili explosion
 
Champinjonsås
250 g champinjoner
1 gul lök
1 msk tomatpuré
2 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
1 msk soja
Salt
Svartpeppar
Citronpeppar
Chili explosion
 
Tomat i sweetchili
2 tomater
1 dl matyoghurt
1msk sweet chili-sås
 
Biffar
Smula fetaost med en gaffel.
Blanda fetaost, kött, ägg, grädde och kryddor i en bunke.
Forma till 4 stora biffar och stek i smör i några minuter på båda sidorna tills de är färdiga.
 
Champinjonsås
Skölj och hacka champinjonerna i skivor och löken i klyftor.
Stek i smör tills de fått en vacker färg. Häll i en nypa salt och nymalen peppar.
Häll sedan crème fraiche, vispgrädde, tomatpuré, soja och rör om. Låt puttra några minuter.
 
Tomat i sweetchili
Blanda matyoghurten med sweet-chili-såsen
Hacka tomaterna och blanda ner i yoghurtröran.
 


Kommentarer
levamedcf.blogg.se

Mums det såg gott ut :) Tack för recept!

Svar: Det var så lite :)
Ida Nilsson

2013-03-11 @ 21:27:25
URL: http://levamedcf.blogg.se/
Viktkamp

gud så gott det såg ut =) Tack för tipset med sweetchili i yoghurt =)

Svar: Ja det är lite annorlunda men enkelt att göra :) äter du också enligt Lchf?
Ida Nilsson

2013-03-11 @ 21:33:43
URL: http://viktkamp.webblogg.se
MOA ~ brunetten i homs

Gud så gott, det borde jag ju faktiskt testa att göra nån dag nu i veckan! :D

Svar: Det tycker jag! :)
Ida Nilsson

2013-03-11 @ 21:42:25
URL: http://homs.blogg.se/
Ida

Svar; Ja, det var inte dumt alls :) Tråkigt, men det ser ut som du får äta mycket annat gott istället. Dina recept ser verkligen goda ut. Kämpa på och njut av maten! Kram

Svar: Tack, jag ger inte upp! Har inte kommit in i någon svacka än när det gäller maten, känns skönt (även om jag skulle kunna tömma hela lägenheten på socker). Kram!
Ida Nilsson

2013-03-11 @ 23:59:32
URL: http://idaacarleborn.blogg.se
K

Återigen något nytt som jag har lärt mig:
din champinjonsås :) Tusen tack, ha en trevlig dag!

Svar: Det är bara att testa på! Roligt att prova nytt :) tack det samma!
Ida Nilsson

2013-03-12 @ 08:33:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback