Hur mycket sött är okej?

Bröstmjölken som är det första det lilla barnet får är söt, därför behöver vi inte lära oss att tycka om söta smaker. Alla övriga smaker måste läras in. Det säger ju ganska mycket om varför barn ofta föredrar söta frukter, grönsaker och liknande redan som små.
 
När jag var liten var det lördagsgodis som gällde. En promenad till kiosken och vi fick en minimal påse och fick betala några kronor för ett par godisar. Jag kan inte komma ihåg att vi fick äta en massa fika till mellanmål, det fick man på kalas. Obóy, juice och annat fick vi då och då, men långt ifrån varje dag och det fanns en tydlig gräns hur mycket som fick intas. Snabbmatrestauranger blev man inte direkt bortskämd med, däremot ägnades mycket tid till fotboll och andra utomhusaktiviteter.
 
I dagens samhälle upplever jag det annorlunda. Trots att vi har mycket mer kunskap om mat och vad det innehåller och kan leda till, så äter barn betydligt mer onyttigheter likt dessa än vad vi gjorde förr. Hur kommer det sig egentligen? Är det bortskämdhet? Lathet? Används det som belöning? Muta?
 
Jag kan absolut tycka att ett äldre barn kan få lördagsgodis, läsk och liknande, men det kan räcka med litegrann. Vi har aldrig levt ett liv utan socker och kommer inte att göra det i framtiden heller. Dock har vi dragit ner enormt mycket på godis och liknande och försökt hitta andra alternativ. Lagom mängd, inte för ofta och sunt förnuft tror jag är bäst. Barnet behöver inte äta obegränsat i mängder. Räcker det inte med ett glas läsk, en bulle eller en tablettask? Måste de få välja vilken 2 liters läsk de ska få, plocka sin egen stora godispåse eller få en egen chipspåse som de gärna öppnar innan middagen? Och hur ställer vi oss vuxna till det här? Barn är fenomenala på att göra som vi gör, det är ju en stor del till att de utvecklas, att de härmar och imiterar oss vuxna. Hur berättar vi för våra barn hur vi begränsar och varför? Vart går er gräns? Jag tycker att detta är en jätteintressant fråga!
 
Hur ser ni på det här? Vart går er gräns och varför?
 


Kommentarer
Elin

Jag tänker väl lite som du, att lite sött på bestämda dagar/tillfällen kommer vara det vi kör på. Just läsk och rent godis ska jag försöka hålla borta från så länge som det bara går! Tårta och lite fikabröd tänker jag mig att barnet kan få när det är kalas efter ettårsdagen och bara i små mängder. Men det är ju som du säger, det är vi vuxna som visar hur det går till, vi har precis här hemma infört lördagsgodis igen, trots att ungen bara är 10-månader(snart) så är det lika bra att börja i tid, så kanske vi hinner vänja oss av med "äta-godis-varje-dag" beteendet innan barnet är stort nog för att förstå vad det är vi sitter och trycker i oss. ;) Självklart kommer vi heller inte äta godis framför barnet sålänge vi ungen får äta. Gäller att börja leva som man lär nu när man har en liten som man ska prägla på bästa sätt :) känner dock att jag kommer få hålla ett öga på svärmor då hon redan nu matat barnet med både glass, tårta och sockerkaka... ;)

Svar: Ja men visst är det så! Jag håller med dig! Det är ett så bra tillfälle att rannsaka sig själv samtidigt :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2016-02-01 @ 20:07:35
Josefine

När jag var liten fanns små pappersgodispåsar, vilket jag har sett att många affärer tagit tillbaka. Vilket är bra för då slipper man de här stora påsarn och plocka på sig massa godis. Lea får lördagsgodis ibland händer inte varje lördag. Då får hon plocka lite själv i en sådan liten påse. Oftast äter hon typ 4 godisar sen är hon nöjd. Tycker äta med måtta funkar bäst. Det vill säga man får lite på lördagar sen vid speciella tillfällen.

2016-02-02 @ 15:34:59
Anonym

Min systers döttrar är större än min son, men från att dom var tre år fick dom välja 3 "godisar" i sin påse eller en tidning. Oftast var en tidning roligare faktiskt. Men annars kunde det bli allt från näsdukar med hello Kitty till en banan eller russin. Dvs deras lördagsgodis var nog mer upplevelsen att få dölja med och handla och lägga något i påsen. Detta har funkat toppen och idag är äldsta 6år och då är set 6 godisar som gäller, nu väljer hon oftast godis om det inte blir en tidning. Men det är ett alternativ för att minska intaget.

Svar: Det är ett mycket bra tips! Mina föräldrar brukade göra liknande med våra julstrumpor. Vi fick lite godis i, men istället för att proppa hela full så fick vi en tidning och en liten julklapp i. Små saker som ändå gör en hel del :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2016-02-02 @ 21:05:52
m a r i a

Det senaste tycker jag nog att vi har blivit bättre på att begränsa sötintaget i form av just godis. Nån kväll i veckan tar vi en chokladbit från en ask som fortfarande finns kvar sedan jul ;) och någon kväll (typ helg) tar vi lite chips. Men jag tror att vi får fortsätta tänka på det ännu mera när pojken blir äldre och just börjar göra som vi gör... :)

Svar: Precis så tror jag med, vi har dragit ner mycket på liknande sockerbomber!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2016-02-03 @ 10:57:03
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback