Pasta och broccoli

Jag har börjat göra puréerna med olika tuggmotstånd och konsistenser. Leia har inget emot att tugga, därför gjorde jag puré med små pastabitar i. En av fördelarna med att göra eget är ju att man kan göra puréerna precis som man själv vill. Allt från konsistenser, smaker och kryddning, tuggmotstånd, mängd.. Jag vet alltför många barn som ätt burkmat och fått panik över att få större bitar i helt plötsligt när de blivit 8 månader.
 

Pasta och broccoli
2 stora burkar
 
200 g broccoli
1 dl okokt pasta
½ vitlöksklyfta
1 msk creme fraiche
1 krm parmesan
1 tsk solrosolja
 
Koka broccoli enligt anvisning och lägg i en vitlöksklyfta i vattnet (som endast täcker broccolin).
Lägg den okokta pastan i två små plastpåsar och krossa tills det är små bitar. Koka sedan enligt anvisning.
Ta bort vitlöksklyftan, spara vattnet och mixa broccolin.
Tillsätt creme fraiche, parmesan och solrosolja. Mixa till en hyfsat slät puré och tillsätt eventuellt lite av vattnet för en bra konsistens.
Lägg i pastan och mixa snabbt ihop så det blandas.


Kommentarer
JENNYH - Mammablogg

Alltså vad duktig du är att göra egen barnmat! Jag gjorde min första häromdagen. Lånade receptet och skrev på bloggen nyss men länkade självklart till dig =) kram!

Svar: Tack! Det är alltid roligt att få positiv feedback :) Och så roligt att du börjat göra själv, det är faktiskt inte bara hemmagjort, utan även mysigt tycker jag. Att liksom laga till oss allihopa! Kram till söta dig!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-30 @ 12:08:25
URL: http://jennyh.se/
Anonym

Jag måste nog också börja göra egen mat igen. Sonen vägrar burkmaten.tack för all inspiration om barnmaten

2015-09-30 @ 19:31:06
Carolina cuevas

Glömde bort att logga in förut

Svar: Ja det tycker jag du ska göra, det är ju faktiskt roligt samtidigt :) Lycka till!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-09-30 @ 19:32:25
URL: http://cuevas.blogg.se/
Carolina cuevas

Glömde bort att logga in förut

2015-09-30 @ 19:35:45
URL: http://cuevas.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback