Dina eller mina sysslor?

Jag har sett på vissa forum och annat att det varit och är stora diskussioner både på nätet och i hemmet om sysslor när en av föräldrarna är föräldraledig. Jag har förstått att det är en ganska känslig fråga som lätt kan leda till hetsiga diskussioner.
 
Jag har alltid varit den som gjort mest i hemmet. En stor anledning till det är att jag tycker om att ha fint och städat omkring mig. Men en annan lika stor anledning är att min sambo jobbar oerhört långa dagar (han åker hemifrån runt 5 och har bara varit hemma tidigare än 19.30 några enstaka gånger sedan Leia föddes) och det är ju självklart att jag har fått ta mycket ansvar. Såhär har det alltid varit för oss och därför har man ju vant sig vid det för länge sedan. Nu har han äntligen fått nytt arbete och kommer att ha mer humana arbetstider framöver, vilket vi är så glada för allihop! Någon av oss har aldrig ifrågasatt den andres sysslor, det har fallit sig väldigt naturligt.
 
Nu när jag är mammaledig gör jag helt enkelt vad jag hinner med på dagarna. Ibland blir det bara småplock under dagarna och ibland blir det både gräsklippning, rabattrensning, dammsugning, tvätt och massa annat på samma dag. I det stora hela ser jag alltid till att ha saker undanplockade och iordning, bädda sängarna och liknande varje dag. Jag gör helt enkelt vad jag kan och hinner under en dag, oftast under tiden som Leia sover eller är nöjd i sin babysitter. Claes har aldrig ifrågasatt vad jag gör för sysslor under en dag (antagligen för att han inte behöver) och han är heller aldrig sen på att hjälpa till när han kommer hem. På något sätt faller det sig mer naturligt ju längre tiden går både i vårt förhållande (även om vi varit tillsammans många år) och tiden som föräldrar. Skulle det inte göra det, så tror jag att det är viktigt att försöka prata igenom hur båda två känner och hur man eventuellt skulle kunna dela upp olika sysslor både i hemmet och utanför.
 
 
Hur er ni på det här och hur funkar det i ert hem? Om ni har barn, tycker ni att det blev skillnad sedan ni blev föräldrar?
 


Kommentarer
cat

Tja du... här är det motsatsen. Båda är stökiga på olika vis så vi har alltid bråkat om saken. Vi bråkar lika mkt sen vi fick barn, vi kan lixom inte komma överens om nivån och ingen stör sig på sitt eget typ av stök. Vi gör nog lika mkt hemma bara det att vi värderar olika saker och båda känner sig missnöjda. Trots många försök och diskussioner landar det i samma röra iallaf....

Svar: Tack för ett ärligt svar! För många år sen i början av vårt förhållande så fick vi ganska naturligt sysslor som vi höll oss till. När vi flyttade till huset tillkom ju så mycket fler sysslor och jag trodde nog inte att min sambo var redo att flytta till hus egentligen med allt vad det innebar. Men han tar ett väldigt stort ansvar över många saker och framförallt så vill han. Det är nog det som är ett av de största problemen, att inte vilja göra någonting och den andra tycker att man ska göra det. Sätt er ner och prata om vad ni båda anser är viktigt/mindre viktigt och hur ni skulle kunna tänka er att fördela det. Jag tror att det är ett bra sätt att börja att komma överrens :)
Ida Nilsson

2015-05-29 @ 13:49:15
URL: http://karmalogik.wordpress.com
Malin Wederberg

Vi tog upp detta ämne igår här hemma. Det har fallit sig naturligt hur vi delar upp sakerna och båda är nöjda med det vilket är skönt.

Svar: Skönt att slippa diskussioner :) Vi fick en lista när vi gick i föräldragruppen där vi skulle kryssa i vem som gjorde vad och vem som tog initiativet till det. En mycket bra lista tyckte vi och man fick verkligen upp ögonen hur mycket båda två gör :)
Ida Nilsson

2015-05-29 @ 14:42:19
URL: http://darksess.com/
Anonym

Hos oss är det väldigt gammaldags uppdelat, jag sköter matlagning, handling, tvättning helt och hållet. Städningen delar vi på. Sen faller det sig så naturligt eftersom han jobbar heltid och jag jobbar 40% så jag är hemma mer.

2015-05-29 @ 19:57:55
Linn

Vi bor ju med i hus nu men redan innan när vi bodde i lägenhet så har vi ganska tydliga saker som vi båda gör. Jag är som du, vill ha rent, städat, bäddat och fint runt mig. Jag vet att Nicklas skulle göra det om jag lät bli, men jag gör det oftast snabbt så kan jag slappna av och luta mig tillbaka i soffan efter :p
Vi har sällan disk hemma då jag alltid fixar undan medan vi lagt maten, tar med mig glas om man ser ett, vänder strumpor rätt innan de åker i tvättkorgen. Allt sånt smått sparar tid i slutändan. Men vi har faktiskt bra koll på att dela upp uppgifter hemma. Jag dammsugar gärna, fixat, städar och diskar medan Nicklas har hand mer om trädgård, påfyllnaden av pellets och de mer mekaniska bitarna som att se till så att bilarna går som de ska och tvättat dem. Om vi båda gör det vi kan så kommer vi långt. Bråkar aldrig om att det är stökigt/behöver göras något hemma. Vi har våra rutiner på det och vet att den andre har koll och gör dem när vi kan. Matlagning är faktiskt något däremot som vi båda gör lika mycket, fixar matlådor och så hjälps vi åt och fixar tillsammans. Sen tror jag att jag kommer ha kvar mina rutiner som mamma-ledig. Tror inte särskilt mycket kommer ändras. Får hoppas att det inte gör det för mycket då det funkat så himla bra för oss :)

Svar: Jag tror vi är väldigt lika Linn, det fungerar likadant hos oss också. Det enda är väl att det är jag som lagar maten och Claes har oftast annat för sig som han pysslar med under tiden. Om inte så hjälper han till så gott han kan. Det är skönt att slippa diskussioner om det (än så länge i alla fall), oftast blir de nog ganska hetsiga om man tycker annorlunda.. Kram på dig!
Ida Nilsson

2015-05-29 @ 23:30:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback