Vecka 38 (37+2)

En ny vecka har inletts och jag är nu hemma på heltid. Det har känts vemodigt men nu väl hemma känns det ganska skönt faktiskt. Det hade ju känts ännu bättre om vi kunde ha fått lite finare väder så jag kunde ha gått i min egen takt och pysslat lite i trädgården.
 
Den senaste tiden har jag sovit riktigt bra om nätterna. Jag vaknar bara i vissa fall när jag ska vända på mig och ibland för att fingrarna är så svullna och liksom bortdomnade att jag inte kan böja dem. Fötterna är också svullna, men speciellt efter dagar då jag haft mycket att göra och på något sätt överansträngt dem. I helgen har det varit ganska lugnt på en fronten, säkert för att jag tagit det lugnare än jag annars gör på jobbet.
Idag har jag både hunnit med ett besök hos en vän från föräldragruppen, men också varit hos barnmorskan. Denna gång såg järnet, sockret och blodtrycket superbra ut. Så himla skönt att järnet höjt sig även om jag inte behövt ta några järntabletter. Så nu ligger jag på runt 130 igen! Jag har hela tiden legat strax under översta kurvan, men denna gången låg magmåttet på samma som för två veckor sedan. Därför sänkes kurvan ganska mycket. Min barnmorska sa att det kan vara så om magen har sjunkit, vilket min nu har gjort en del. Men vi skulle hålla lite extra koll till nästa vecka för att se så kurvan går uppåt igen. Vi talade även om mina och min sambos önskemål inför förlossningen.
 

"Från och med nu betraktas fostret som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. I den här veckan väger fostret drygt 3 kilo, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt nu. Förlossningen är jobbig även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6."



Kommentarer
Anonym

Så himla kul, nu börjar det dra ihop sig ju! Känns det otåligt att vänta eller går det bra? Så avis blir man, vill också va i v38!😜 Lycka till med förlossning och allt sånt sen, hoppas få höra hur det går och kanske se någon bild på lillan? Kram från Lina (moldeparken you know)😄

Svar: Hej Lina! Det går bra faktiskt, känns ju att man är i slutet nu och att det är tungt, men jag känner inte riktigt att det är dags än. Jag behöver nog lite tid för att "vila" i alla fall från jobb och ta saker och ting i min egen takt. Snart är du här också, det går så himla snabbt! Tack så himla mycket, tycker du kan ha en blogg så jag kan följa er också sen! hihi. Kram och hälsa! :)
Ida Nilsson

2015-03-24 @ 12:25:22
m a r i a

wow, v. 38, det är ju INGENTING kvar :) häftigt att veta att det är färdigt för att födas, hoppas allt går bra! :)

Svar: Nej jag veeet, tiden går så himla snabbt! Tack så mycket, vi hoppas att det kommer gå bra :)
Ida Nilsson

2015-03-25 @ 10:12:12
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback