Citronsockerkaka med glasyr och kokos

En lördagsförmiddag likt de flesta andra idag. Tvättmaskinen har gått sedan i morse och jag fixade en god frukost till tända ljus med ägg, gott bröd med grönsaker och smoothie med smak av hallon, apelsin och fläder lagom till min sambo vaknat till liv. Tapeter har tagits ner i barnrummet och nya är på väg upp. Det kommer bli så himla fint! Under tiden bakade jag en supergod sockerkaka med glasyr, perfekt för att få ett litet fikaavbrott i allt pysslande! Imorgon kommer vi fortsätta för att få färdigt barnrummet och få lite ordning på vårt hem efter sjukdomarna som höll i sig hårt. Med reservation för att jag ska försöka ta det lite lugnt, mina fötter är nämligen ordentligt svullna efter flera väldigt intensiva dagar..
 
 
Citronsockerkaka med glasyr och kokos
1 timme och 10 minuter
 
1 citron
3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g smör
½ dl mjölk
1 dl kokos
3 dl vetemjöl
 
2½ florsocker
4-5 tsk citronarom
 
Kokos
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret, låt svalna. Riv citronskalet.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör och mjölk. Vispa ordentligt.
Tillsätt citronskalet och all citronsaft av citronen, kokos och vetemjöl. Blanda snabbt ihop till en slät smet.
Häll i en smord avlång brödform.
Grädda längst ner i ugnen i ca 35 minuter, låt sedan svalna innan den läggs upp på en tallrik.
Blanda florsocker och citronarom till en glasyr som är lagom i konsistensen. Ringa över kakan när den har kallnat. Strö över kokos.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback