Vecka 28 (27+2)

Nu börjar veckorna gå lite långsammare tycker jag. En tredjedel i alla fall av andra trimestern har verkligen sprungit iväg, men nu börjar det gå lite segare. Jag tror det är för att det börjar närma sig mer och mer, samtidigt som vi har varit lediga i nästan tre veckor och jag har haft lite mer tid till att tänka.
 
Trycket över bröstkorgen finns kvar och ryggen gör sig påmind efter varje dag på jobbet. Jag visste tidigt att jag skulle få problem med ryggen vid en graviditet eftersom jag är så pass svankryggig. Jag vet att jag borde ta mindre ansvar på jobbet under vissa delar av dagen och varva ner, men det är inte så enkelt som det låter. Halsbrännan har lyckligtvis lyst med sin frånvaro sedan förra veckan, så himla skönt! Ibland kan jag känna mig lite orkeslös och lat, men jag är så glad över att ha en sambo som ställer upp så mycket och gör allt möjligt utan att klaga. Jag har börjat svullna över fingrarna speciellt också, får knappt av mig min ring längre.
Bebis verkar må bra och rör på sig massvis verkligen. I början kunde jag bara känns små puffar, som nu har utvecklats till att jag kan känna på båda sidor av magen när bebis rör sig. Armar och ben som sticker ut och puffar överallt samtidigt! Det är mysigt att verkligen kunna känna nu när hon är vaken och inte :)
 
Idag fick vi också hem papper om att vi är välkomna till den föräldragrupp vi är anmälda till, så spännande!
 

"Fostret väger drygt ett kilo och är cirka 39 centimeter långt nu. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. Nu har fostret stora chanser att överleva om det skulle komma. Fostret kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen men en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är cirka en månad kvar till förlossningen."



Kommentarer
Josefine

Så fin mage!

2015-01-13 @ 13:23:20
URL: http://josefinenorman.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback