Minestronesoppa

Jag älskar soppor i dessa tider! Skulle nog aldrig få för mig att äta soppa på sommaren, kalla varianter är inte min grej. Med många ingredienser är det ju också enkelt att göra middag till Leia. Jag tog lite av köttfärsen, kryddade lätt och gjorde biffar av det som fick koka i lite av de krossade tomaterna. Sedan kokade jag lite av morötterna, paprikan och lade i makaronerna de sista tio minuterna. Perfekt plockmat sedan till lillan som åt hur mycket som helst. Plockmat där hon kan få äta och välja själv är en riktig höjdare!
 
 
Minestronesoppa
 
500 g köttfärs
1 gul lök
2 morötter
1 grön paprika
1 förpackning krossade tomater
3 msk tomatpuré
½ dl chilisås
2 grönsaksbuljongtärningar
2 hönsbuljongtärningar
svartpeppar
mejram
timjan
italiensk salladskrydda
spiskummin
1 l vatten
3 dl makaroner
 
Fräs köttfärsen i en gryta.
Skala och hacka lök och morötter och skär paprikan i småbitar, låt steka tillsammans med köttfärsen.
Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, chilisås, kryddor och vatten. Låt koka i ca 15 minuter.
Tillsätt makaronerna och låt koka lika lång tid som det står på makaronpaketet. Krydda vid behov.


Kommentarer
Skogsraah ☾

Mums!

2015-12-05 @ 09:21:59
URL: http://skogsraah.se
Anonym

Hej! Jag har en dotter på sju månader som vi försöker lära äta mat men det går sådär. Det går mycket bättre om hon får äta själv och hon brukar därför få kokt broccoli och liknade. Men jag tänkte höra om du kan berätta lite om plockmaten som Leia får, vad är det för typ av mat och hur stora bitar. Kan hon äta med bestick eller är det händerna som gäller? Kram

Svar: Hej! Det går såklart jättebra att ge plockmat om det är det som hon föredrar. Leia äter plockmat minst två gånger om dagen. Hon äter med händerna och jag lägger då fram det framför henne så hon får välja själv. Jag försöker alltid ha med minst en sak från varje del av tallriksmodellen. Det går ofta bra att ta lite från ens vanliga sås osv och bara blanda med någonting också för att få mer smak. Ett exempel kan vara: Kyckling i lite sås, pasta, kokta morötter och broccoli. Du väljer själv hur stora bitar, antingen greppvänliga så hon kan ta tuggor flera gånger eller små som hon kan ta direkt i munnen och tugga. Jag gör olika varje dag. Jag kan skriva ett inlägg om ungefär vad hon får för plockmat både som frukost, mellanmål och huvudmål, det var ett tag sedan jag skrev ett nu. Håll lite utkik så ska jag fixa det inom de närmsta dagarna! Kram!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-12-05 @ 19:28:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback