Mangomums

Jag är en riktig mangoälskare och det verkar min dotter också vara. När vi var på campingsemester köpte jag färdig puré och hon tyckte så mycket om den att jag fick använda den som lite smaksättare i annan mat jag köpte som hon inte tyckte om. Den färdiga innehöll fler ingredienser än mango och banan och jag ville därför göra egen som hon kan smaska på hemma. Jag märker stor skillnad mättnadsmässigt på fruktpuré och matpuré, Leia blir mycket mättare av matpuré. Men fruktpuré är bra som antingen ett extra mellanmål, att variera med eller att smaksätta gröten med.
 
Mango innehåller ganska många kalorier, är bra för en fungerande matsmältning och har ett högt innehåll av antioxidanter som bland annat har ett naturligt skydd mot solens strålar. A-vitamin främjar också en god syn och tillsammans med C-vitaminet stärker det immunförsvaret.
 
 
Mangomums
ca 20 iskuber
 
350 g frusen mango
1 banan
1 msk vatten
 
Tina mango i mikro på upptining.
Mixa banan med vatten och tillsätt mango. Mixa till en slät puré.


Kommentarer
JENNYH - Mammablogg

Duktig du är som gör eget! Det vill jag också göra när det är dags. Längtar tills vi får börja testa olika smaker =)

Svar: Ja men eller hur. Även om det sägs att det inte är mycket tillsatser i barnmat så är det ju faktiskt oftast några tillsatser ändå. Hur länge man orkar hålla på vet man ju inte, men man får se det som att varje gång man gör det, så är det några burkar mindre mat :) Förstår att du längtar, det är himla härligt! :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-12 @ 12:23:40
URL: http://jennyh.se/
Elin

Hej Ida!
Jag har en fyramånaders liten som endast flaskmatas. Tycker det verkar så spännande med att ge lite mer riktig mat men vet liksom inte var jag ska börja. Än sålänge har jag bara gett honom lite av vår mat på mitt finger. Skulle vara jätteroligt om du kunde skriva ett inlägg om hur ni har gjort med maten. Vad började ni med? Hur ofta? Hur mycket? Hur har utvecklingen sett ut osv. :)

Svar: Hej Elin!
Jag förstår det, jag började ganska tidigt med Leia eftersom hon var så pass intresserad. Det kan jag absolut göra, roligt att ni kommer med tips till inlägg då och då :) Håll utkik så ska jag försöka fixa det under dagen/morgondagen :)
Kram!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-12 @ 13:09:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback