Hur vi introducerade smakportioner

Det är alltid roligt när ni kommenterar och har förslag på inlägg, tummen upp!
 
När? Vi började att ge Leia smakportioner redan när hon var strax över 3½ månad. Hon har alltid varit stark i ryggen och kunde därför tidigt sitta med oss vid matbordet. Hon intresserade sig för mat tidigt, därav när vi började ge henne smakportioner.
 
Vad? Jag började med att ge sötpotatis. Delvis för att bröstmjölk/ersättning är sött och att barnet är van vid det och dels för att det var något jag hade hemma för stunden. Efteråt gjorde jag palsternackspuré, ärtpuré och sedan började jag med fruktpuréer (äpple och päron). Jag tyckte att det var en bra ordning att ge, möjligtvis hade jag gett fruktpuréer direkt efter sötpotatis om jag hade fått göra om ordningen. Det är ju också sött och oftast väldigt populärt hos de små. Jag började med att göra rena grönsaker/frukter och inte blanda för att hon skulle få känna en smak i taget. Senare blandade jag iskuber med varandra som hon smakat på och sedan fortsatte jag genom att göra två frukter till en puré. Dessa har jag också blandat ihop med varandra nu några veckor senare så hon har fått en portion med högst fyra olika smaker (t.ex. zuccini- och morotspuré blandat med kålrot- och morotspuré och sötpotatispuré).
 
Hur mycket? Jag började med att ge henne på fingret när jag gjort sötpotatispurén. Dagen efter tog jag en iskub (som var till hälften uppfylld) och värmde upp. Det är inte mycket som barnet sväljer i början, det mesta kommer ut direkt igen och jag "fångade inte upp det", så skulle säga att ungefär lika mycket låg i hakklappen när hon var färdig. Jag gav henne ½ iskub i ca en vecka. Sedan tog jag två små iskuber så det blev ungefär som en. Runt denna tid började hon att svälja ordentligt och fick i sig all mat. Vecka tre gav jag henne två iskuber och vecka fyra fick hon tre. Där står vi nu när hon är 4 månader och 1 vecka gammal. Till varje måltid ger jag en skvätt vatten, lite efter några skedar mat. Delvis för att matningen inte ska gå för snabbt då hon gärna vill slänga i sig och delvis för att hon ser hur vi gör. Redan nu kan hon titta på flaskan med vatten när hon ätit några skedar mat. Det räcker med två små klunkar. Vattnet ger jag i en flaska från mam som är meningen att ha för att lära de små rätt sugteknik för pipmugg.
 
Hur ofta? Hemma började jag att ge ett mål om dagen. Efter några dagar gav jag två mål, morgon och kväll. Efter ca två veckor ökade jag till tre mål om dagen, där står vi nu. Om vi är bortresta kan det ibland vara svårt med att ge tre mål på en dag (värmning osv) så då förbereder jag ett extra mål ersättning eftersom hon blir hungrig snabbare.
 
Utvecklingen. Jag är nöjd med det sätt som vi har använt oss utav. Leia är nöjd. Hon bajsar betydligt mer, från en gång var tredje dag till minst en och högst fyra gånger per dag. Konsistensen är allt från vanliga korvar så att säga, till lite lösare. Vid ett tillfälle blev hon ganska hård i magen (därav bättre att köra med fruktpuré i början) så jag köpte katrinplommonpuré och det räckte att ge några skedar så bajsade hon på sedan. Det är vanligt att barn blir hårda i magen när de sätter igång med riktig mat, så se gärna till att ta det lugnt och ha katrinplommonpuré hemma (jag ska se till att göra det imorgon så vi slipper köpa färdig, slänger upp receptet då såklart). Hon blir inte lika hysteriskt hungrig på en sekund utan hon känns mer nöjd. Förut åt hon ca 150 g ersättning var fjärde timme ganska så exakt. Nu får hon ersättning 4 gånger per dag och ca 170 g (enligt rekommendationerna hur en dag ska se ut i hennes ålder). Gröt har jag provat (Nestlé) och Leia är verkligen förtjust i det. Dock verkar hon få magknip av den då hon äter med god aptit och sedan blir hysteriskt ledsen. Jag provade först när hon var 4 månader men har lagt ner det nu och kommer vänta några veckor till innan jag provar igen.
 
Lita på din känsla. Du som förälder vet (oftast) bäst när det gäller ditt eget barn. Som mamma kände jag redan på BB att amningen inte skulle fungera. Inte på grund av mig utan på grund av mitt barn. Modersinstinkten infinner sig så sjukt snabbt. Kör på det som du själv känner för, läs mindre och bry dig mindre om vad andra säger. Det har jag gjort för länge sen. Se från varje individ och när ditt barn är redo för nästa steg - vad det än må vara.
 
Ett hett tips är verkligen dessa hakklappar från babybjörn. Vi har dem på jobbet till barnen och de är verkligen helt outstanding. Formar sig bra efter barnet, knäppningen är kulformade som inte går upp och barnet har framöver inte lätt för att ta av sig den själv. De är superenkla att diska då maten inte fastnar utan rinner ner i den skålade formen där maten inte heller åker ur när de blivit lite fyllda.


Kommentarer
m a r i a

Tack för tipsen! Jag sparar helt klart dina recept tills vi börjar prova med mat här hemma :)

Svar: Det tycker jag att du gör rätt i! :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-13 @ 12:15:41
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/
michelle

men åwh, så roligt med annan mat än bröstmjölk/ersättning! :D

2015-08-14 @ 21:31:36
URL: http://missy.nu
JENNYH - Mammablogg

Åh intressant att läsa! Vi ska på "mat-info" på BVC på fredag och det är inte länge kvar innan Joline kan få smaka något för första gången! Ser sååå fram emot det :D

Svar: Åh så roligt, tror inte det har något sådant här vad jag hört i alla fall :) Ja det är verkligen roligt, att få laga en massa gott och se hur hon uppskattar det! Förstår att du ser fram emot det! :D
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-17 @ 22:40:13
URL: http://jennyh.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback