Ärt- och majspuré

Dags att göra åt lite av det som ligger i frysen och skräpar. En favvis hos vår matälskare!
Tips!
Det går jättebra att frysa in barnmatsburkar. Ställ då in dem utan lock!
 

Ärt- och majspuré
ca 2 små burkar
 
100 g ärtor
150 g majs
vatten
en klick osaltat smör
 
Häll ärtor och majs i en kastrull, täck med vatten.
Låt koka i ca 5 minuter. Häll av och spara vattnet.
Mixa ärtor och majs och tillsätt vatten till det blir en bra konsistens.
Tillsätt smör och låt det smälta innan det mixas ihop.


Kommentarer
Sara

Gott för små magar. Ska försöka truga i min sånt här också.

Svar: De brukar ju tycka om det en del :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-24 @ 10:37:15
URL: http://litetarkiv.blogg.se/
Yohanna af Skovde

Najs! Man kanske ska spara de barnmatsburkarna då? Tack för receptet!

Svar: Ja det brukar jag göra. Jag har fått en del barnmatsburkar från andra osv för att kunna frysa ner enklare. Jag ger henne bara min egen mat, titta under kategorin Barnmat så hittar du många recept där :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-24 @ 11:20:48
URL: http://yohannaafskovde.se/
Josefine

Jag gjorde lite broccoli & potatispuré idag och det gick verkligen hem :D så himla kul! Blev jätteinspirerad av dina bilder och mattips till barn :)

Svar: Så roligt att det tycktes om! Det är alltid roligt att vara inspiration till andra :) Bara att testa fler recept nu då :)
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-08-24 @ 17:20:12
URL: http://aadicat.blogg.se/
Izabella

Du är så duktig! Har gjort flera av dina "vuxenrätter" och barnrätter och det går hem varenda gång! Jätteroligt :) Men till lite frågor, när började du med kött till Leia? Min lilla på 4.5 månader totalvägrar ersättning/bröstmjölk och blir så arg när jag försöker med flaskan. Vi hann knappt komma in i rutin där innan det nu är helt och hållet är dags för mat. Känns jättetufft! och vet inte riktigt alls hur jag ska komma in i rutin och så hon får i sig all näring hon behöver.. Kram

Svar: Åh tack så hjärtligt! Roligt att ni tycker om det hela familjen :) Jag började med protein till Leia när hon var ca 5 ½ månad. Hon började ju lite tidigare med smakportiner också. Vanligtvis om man har gett smakportioner från 4 månader så kan man absolut börja vid 6 månader. Viktigast är ju såklart att hon får i sig någonting alls! Har du läst mitt inlägg om Leias matrutiner? Om inte, kika i arkivet i slutet av september. Jag hade provat ungefär ett liknande, tycker det fungerar bra! Det är viktigt att hon får i sig järn - den färdiga gröten innehåller extra mycket vilket jag tycker är smidigt så det brukar jag alltid ge. Sen är det väl ungefär tallriksmodellen som gäller - fast i puréform, de ska dock bestå av ca 50% kolhydrater (potatis, pasta, ris, bulgur, grönsaker, bröd och frukt). När det gäller fett, välj alltid det fetaste alternativet av creme fraiche osv. och tillsätt alltid olja/smör och liknande i puréerna. Och glöm inte ge d-dropparna! Hoppas det gav dig någon hjälp i alla fall! Kram!
Ida Nilsson - mamma till Leia ♥

2015-10-20 @ 15:59:36
URL: http://izabellajansson.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback