Förlossningsberättelse Leia ♡

Lördagen den 4 april 2015 gick jag upp relativt tidigt på morgonen för att fixa iordning frukost. Jag började känna efter ett tag att jag hade molande värk i magen. Eftersom det bara kom ibland så bestämde jag mig för att klocka värkarna med hjälp från en app som jag laddat ner tidigare. Det visade sig att jag hade regelbundna värkar på ca 50 sek med 5-9 min mellan. Så fortsatte det hela dagen. Vi var bortbjudna från det ena till det andra stället och värkarna fortsatte och blev lite starkare under tiden dagen gick. Vi åkte hem från stan vid 23-tiden på kvällen och eftersom vi har 3 mil till sjukhuset så passade jag på att ringa förlossningen och rådfråga om jag skulle komma dit för en kontroll eller åka hem. Det slutade med att vi åkte hem och lade oss - jag med en vetekudde över magen.
 
Söndagen den 5 april klockan 01.16 vaknade jag av ordentlig värk i magen. Jag hade lyckats sova en timme sedan vi kom hem. Klockade värkarna och jag hade fortfarande värkar med runt 5 minuter mellan varje och de höll nu i sig över minuten. Runt kl 03.00 väckte jag Claes och sa att han vi måste åka in. Fram tills dess hade jag haft ordentliga diarréer och jag hade betydligt tätare mellan värkarna när jag rörde på mig. I bilen in till förlossningen fick jag ordentligt ont och jag hade värkar lika ofta och länge som jag inte hade det. Klockan 04.10 var vi framme på förlossningen. Jag fick lägga mig för att mäta värkar och lyssna på bebis hjärtljud i 30 minuter. Jag var öppen 5 cm.
 
Klockan 05.00 spolade vi upp ett bad och jag provade lustgasen för första gången. Jag upplevde det som en svårighet att gå från en andningsteknik "in genom näsan och ut genom munnen" till att endast andas med munnen. Det gjorde att jag tappade fokusen på att andas och skrek ibland istället rakt ut under värkarna. Jag tycker inte lustgasen hjälpte någonting vidare under själva värkarna, däremot hjälpte det mig att slappna av mellan värkarna. Vid 6.00 tyckte jag att det blev för outhärdligt och jag ville ha EDA. Jag gick upp från badet och nu var jag öppen 9 cm, alltså var det alldeles för sent för att sätta EDA och att den skulle hinna värka. Jag fick klara mig utan helt enkelt för nu gick det snabbt. Det togs hål på min hinna, vattnet gick och klockan 6.20 började jag känna krystvärkar. Jag sa till Claes flera gånger att "nu måste jag krysta, jag måste krysta nuuuu! Hon kommer nu!". Vi tryckte på knappen och visst var det dags. Det tog inte många krystvärkar förrän hon var ute. 06.47 kom hon, våran lilla prinsessa! Hon lades vid min bröst och snuttade en bra stund. Jag som trodde att jag skulle lipa ihjäl mig efter hon kommit, var istället väldigt lugn på den fronten. Claes grät medan jag fokuserade på att bara låta alla känslor sjunka in och krama och pussa på min dotter som låg i min famn. Efteråt fick jag höra att hennes hjärtljud gått ner mellan krystvärkarna och att det var 4 personal, bland annat en läkare, på plats. Hon hade fått navelsträngen ett varv runt halsen, därav att en personal låg över min mage och tryckte medan jag krystade. Det tog 3 timmar och 37 minuter från att jag kom in på förlossningen tills vi fick träffa vår prinsessa. Det gick snabbt och barnmorskorna sa att det gick ordentligt snabbt för att vara första barnet.
 
Jag fick en liten bristning och fick sy sammanlagt 3 stygn (både på in- och utsida), vilket jag tyckte gjorde riktigt ont (och gör fortfarande...). När jag sedan skulle gå på toaletten för första gången så kom jag knappt fram till toaletten förrän blodet bara rann ur mig. Jag förstod inte att någonting var konstigt förrän det kom ordentliga klumpar ur mig och jag höll på att svimma. Inrusande kom 4 personal bland annat narkosläkare. Ner på marken med mig och de tryckte massvis på magen för att få ut allt. Uppskattningsvis förlorade jag vid detta tillfället ca en halv liter blod. Efter tryck på magen både vid krystningsvärkarna, när moderkakan skulle ut och vid detta tillfälle, så var jag lagom öm i magen.
Runt 11.00 fick vi ett rum på BB-hotellet där vi fick dubbelsäng med handkontroller, 40" tv och annat för att på en så bra första tid som möjligt tillsammans som en ny liten familj med världens mest perfekta lilla flicka ♡
 
 


Kommentarer
Elin (som kommenterade på dillsås-inlägget)

Vad roligt att få läsa din förlossningsberättelse :) skönt att höra att allt gick bra med lillflickan eran!
Faktum är att vår lilla pojke också föddes den 5:e. Satte igång 01:05 på natten med att vattnet gick och ut kom han 14:37. :)
Hoppas att ni har det supermysigt med den lilla familjen! :)
Alla lyckönskningar till er!

Svar: Åh så roligt! Det är många bebisar som föds i april, speciellt detta året! Superkul verkligen :) Tack så himla mycket ♡
Ida Nilsson

2015-04-09 @ 13:25:50
Anonym

Här sitter jag å gråter 😭 är så glad för er skull 💖💖💖

2015-04-09 @ 17:38:23
JENNYH - Mammablogg

Åh vad roligt att läsa! Vad fort det gick då! :) Och så fint namn ni valt ! =)

2015-04-10 @ 10:38:01
URL: http://jennyh.se/
ellen

åååh, jag blir rörd till tårar när jag läser detta. <3

2015-04-10 @ 11:27:01
URL: http://ellfi.blogg.se
Carolina Thoor

Vilken härlig upplevelse och fin bild på dottern er! :D
Kram

2015-04-10 @ 22:22:46
URL: http://knaset.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback