Amning eller inte?

När jag var gravid (och långt innan dess) har jag alltid velat amma. Det ser mysigt ut och det är behändigt att alltid ha med sig mat, dessutom i rätt temperatur. Men verkligheten ser annorlunda ut och det har varit en kamp för oss sen Leia föddes.
 
När vår prinsessa kom till oss vägde hon 3625 g. Hon låg och snuttade på mig på förlossningen och skrek mellan varven, men det gör de ju ofta. Första dygnet behöver barnet i princip ingen mjölk alls, de har sparat på sig i magen. Det är super för oss som nya föräldrar som får ett dygn efteråt till att försöka vila (även om man som mamma har jättemycket energi över och sover knappt någonting på flera dagar). Vi märkte tydligt de första dagarna att Leia var en lugn bebis, inte mycket skrik och vi fick väcka henne för att hon skulle ammas. Ofta låg hon och tog ett bra tag, men släppte och tog ett omtag. Om och om igen. Sen somnade hon. Vi var eniga om att vi ville stanna på BB-hotellet tills vi kände oss bekväma nog att komma hem.
 
När hon var en dag gammal hade hon gått ner till 3440 g. På nätterna fick jag prova att amma, hon somnade. Jag fick väcka henne till liv så hon började skrika så hon sedan kunde ta bröstet lättare. Hon fick fortfarande inte i sig vad hon skulle så medan hon somnat så fick jag sitta ensam vaken på nätterna och handpumpa på en tesked. Det kunde ta upp emot en halvtimme att få ut mjölk bara från ett bröst, sedan var det dags att väcka henne för att hälla i henne mjölken.
 
När hon var två dagar gammal vägde hon 3265 g. Normalt är att gå ner ca 2-3%, Leia hade gått ner 10%. Jag började känna mig ganska otålig, tyckte synd om henne som inte fick i sig vad hon behövde. Nu fick jag istället prova med amningsnapp vilket gick lite lättare och hon fick nu i sig lite mer mjölk i alla fall. Men hon hade inte orken till att suga en längre stund. Därför fick jag fortsätta handpumpa och fick sedan prova en pump. Jag fick nu ut mer mjölk och vi fick fortsätta hälla i henne mjölk och försöka amma - med eller utan amningsnapp. Jag talade om att hon bara spottade ut mjölken eller kräktes ut den, varpå personalen säger till mig att hon själv kan göra det för att hon var mer van. Det började med att hon spottade ut en del och slutade med att hon spydde upp resten.Jag ville så gärna åka hem dagen efter men det fick vi bara om hon gick upp i vikt.
 
När hon har tre dagar gammal vägde hon 3225 g. Jag blev ganska ledsen för att ingenting verkade fungera, men jag gav inte upp hoppet om att det skulle fungera under dagen och att vi fick komma hem. Jag fick testa att använda en sondslang, nerstucken i amningsnappen från ena hållet, kopplad till en kopp med redan pumpad bröstmjölk. Detta för att hon skulle förstå att ju mer hon sög desto mer mjölk kom det. Min vardag handlade alltså om att pumpa varannan timme, väcka Leia och försöka få i henne mat i en halvtimme. Tillsammans med rengöring av allt, hälla över i portiner i kylskåp osv handlade mitt liv inte om annat. Leia var trött, hon började bli frustrerad och jag började bli ledsen. Jag krävde att få prova med nappflaska. De var absolut inte positivt inställda till detta utan förklarade betydelsen av att amma. Jag vet om det. Jag är utbildad förskollärare och har läst om anknytning både en och tio gånger. Men nu handlade det inte om vad jag ville, utan min dotters behov.
 
Där och då blev jag besviken på personalen. För att allt handlade om att amma. Reagerar man inte när barnet går ner i vikt? Måste allt fortsätta handla om att amma då? Jag var röd om brösten, hade svullna bröstvårtor som jag inte ens kunde röra. Jag grät när hon skulle amma och när jag satte dit pumpen det gjorde så himla ont, jag ville inte ens att hon skulle röra mitt bröst! När jag fått tjatat till mig en flaska, tog det inte ens en halvminut för henne att få i sig 15 ml bröstmjölk. Något hon spottat ut eller kräkts ut förut för vi försökt i en halvtimme att hälla i henne. Helt plötsligt ville hon ha mer mat och att mata med flaskan gick så bra, ÄNDÅ var de skeptiska och ville att jag skulle amma. Trots att hon somnade av utmattning, trots att jag fick väcka henne och få henne att gråta. Det kändes inte bra i mammahjärtat.. Vi fick permission för att åka hem eftersom det nu verkade som att hon fick i sig mat. Väl hemma gick det bra, hon åt inte lika mycket som hon skulle för sin ålder, men det berodde såklart på att hennes magsäck inte hunnit bli större och vi fick veta att hon skulle ligga efter ett bra tag.
 
Fem dagar gammal åkte vi in till BB för viktkontroll. Hon vägde nu 3320 g och hade alltså gått upp i vikt. Vilken seger det kändes att våra instinkter som föräldrar stämde så väl. Nu pumpar jag var tredje/fjärde timme och hon äter precis lika mycket som hon ska för sin ålder, om inte mer. Jag har provat att stödamma men nu när hon har mer energi märks det tydligt hur irriterad hon blir. Jag har en hel del mjölk, jag har sparat både i kylen och frysen så det är inte det som är problemet. Skulle tro att hon är lik sin mamma från när hon var liten. De fick sitta och mata mig med två skedar för att jag ville ha maten så snabbt..
 
 
Hur ställer ni er till amningen, hur långt är/var ni villiga att gå för att det ska/skulle fungera?
 


Kommentarer
catrin

Vad jobbigt för er, kan tänka mig stressen när ungen inte får i sig. Jag har tyckt det varit hemskt ont att börja amma och tyckt att amningsnappen hjälpt till då. Tack o lov har det funkat fint efter första tio dagarna vid båda amningarna både för mina bröst och bäbbarna, men innan dess AJ!!!

Men jag håller med dig ang. hysterin. När jag var inne första gången på BB var det många olika bud på hur jag skulle få igång amningen och amningsnapp var OOH nej inge bra trots att jag grät av smärta när bebin tog bröstet. Vi gjorde som ni och körde på instinkt när vi kom hem = amningsnapp och har fått igång amningen med hjälp av nappen båda gångerna. Om det nu finns hjälpmedel, varför inte använda dom vid behov, tycker jag. Viktigaste är ju i slutänden att ungen får sina basala behov tillgodosedda.

Grattis oxo såklart till nytillskottet!

Svar: Ja det viktigaste är ju att de små liven får i sig mat, resten får ju testas fram i efterhand. Jag trodde faktiskt att jag skulle amma, jag ställde mig in på att det skulle bli jobbigt. Men i det här fallet kändes det bara egoistiskt att fortsätta när min dotter inte fick mat i sig :( Tack så hjärtligt! :)
Ida Nilsson

2015-04-13 @ 15:48:41
URL: http://karmalogik.wordpress.com
Mamma Malin

Charlie gick ju ner till 10% och vi hade blivit inlagda igen om det inte vore så att jag visade svart på vitt i bröstpumpen att jag faktiskt hade mat. Jag började dock pumpa ganska omgående ändå då jag ville att min man skulle ta några matningar samt att jag inte alls tyckte det var någon mysig upplevelse att amma. Nu ammar jag bara på morgonen, resten får han ersättning. Så det har varit lite upp och ner här men det känns ändå bra nu och Charlie blir mätt! Jag blir för övrigt galen på den här j*vla amningshysterin.

Svar: Ja men jag känner lite så också. Pappan är ju också viktig, han är den som inte kommer vara hemma speciellt mycket (i alla fall inte i vårt fall) och närhet till honom är ju därför jätteviktig nu denna tiden. Som mamma känner man själv när någonting blir tokigt och man gör ju vad man kan för sitt barn!
Ida Nilsson

2015-04-13 @ 16:09:51
URL: http://www.mammamalin.se
Josefine

Förstår frustationen, att amma tycks vara så underbart och enkelt och det är det när det funkar! Jag hade 1 månads plåga innan min amning kom igång, blodiga bröst som värkte och mjölk som inte kom ut. Så det här med att amma är inte lätt, de ska ha rätt grepp o allt. Tyckte heller inte personalen var så bra på just amning på bb hotellet. Så jag kan känna igen mig i mycket det du skriver. Jag hade ställt in mig på att jag fanimej skulle amma trots att det vissa stunder inte gick alls. Å till slut lossnade de med amningen och funkade jättebra men ja tycker man ska lyssna på sin egna instinkt å att amma funkar inte för alla så är det ju bara. Då är det bättre att hitta andra lösningar.

Svar: Precis så känner jag också. Man känner sig bara som en dålig mamma när ingenting fungerar och de ställer så hög press på en på BB. Sen att de sa olika saker som man skulle testa gör ju inte saken enklare heller :( Så skönt att det fungerade för dig till slut! Än är nog inte mina bröst redo för att försöka igen, har haft mjölkstockning och djävulskt ömma bröst :(
Ida Nilsson

2015-04-13 @ 21:59:10
URL: http://juicesplaces.wordpress.com
Sandra

Jag hade jätteproblem med amningen. Eftersom jag gick två veckor över tiden hade inte Joel de reserverna kvar som de annars föds med så han fick törstfeber ganska snabbt och var tvungen att ge ersättning i kopp för att han skulle få i sig tillräckligt för att sedan orka amma. Vi stannade länge på BB och hade en väldig kamp med amningen (mycket försvårades av att man ständigt fick nya "tips" av varenda barnmorska man pratade med). Väl hemma fungerade amningen bättre men jag kände ändå på mig att han inte fick i sig tillräckligt. När BVC var på hembesök en vecka efter att vi kommit hem fick jag veta att han gått ner ett halvt kilo (!) under veckan vi varit hemma. Jag fick börja pumpa men fick inte ut mycket alls (jag som trodde att det fanns jättemycket mjölk så som det runnit innan). Fick ge ersättning på flaska och när han väl hade fått flaskan gick det inte att få honom att ta bröstet (då behövde han ju jobba för maten). BVC tyckte att jag skulle fortsätta pumpa och ge både bröstmjölk och ersättning men jag kände mig bara ledsen och stressad över det. Det var jobbigt att besluta att sluta amma efter redan två veckor men jag visste att det var det rätta för oss och jag ångrar inte att jag slutade. Jag tycker absolut att man ska försöka amma men man ska inte behöva vända ut och in på sig själv för att få det att fungera. Huvudsaken är att måltiderna blir lugna och trevliga stunder för dig och ditt barn. Fysisk kontakt har man ju ändå och man anknyter inte mindre till sitt barn bara för att hen får mat via flaska. :)

Svar: Det låter som vi har ganska lika historier ändå. Jag känner också som du, man ska inte behöva må dåligt över en sådan här sak. Visst ville jag amma och försöka så gott som jag kunde, men det känns inte som jag gav upp mig själv utan gav upp för hennes skull. Och det är skillnad! Hoppas att ni mår bra! :)
Ida Nilsson

2015-04-13 @ 22:21:47
Hanna Karlsson

Jag tycker utifrån det du skriver att personalen pressade dig för mycket. Det borde vara upp till er föräldrar om du ska amma eller inte. Så länge amningen fungerar är det toppen men när det inte gör det så tycker jag inte att personalen ska pressa.

Svar: Jag tyckte det också. Det var lite tur kände jag att jag inte är någon som bryter ihop för en sådan här sak, kan tänka mig att många andra kan må väldigt dåligt av det..
Ida Nilsson

2015-04-13 @ 22:21:54
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
JENNYH - Mammablogg

Åh vad jobbigt när dom är så envisa om att man borde amma trots att det uppenbarligen inte fungerar. Jag har aldrig haft en speciell längtan efter att amma, men jag kommer givetvis att göra det om det fungerar. Om det inte fungerar så är det ingen big deal, man lär ju göra det som är bäst för bebisen :)

Svar: Ja visst är det så. Jag hade verkligen önskat att det hade fungerat, men alla är ju olika, kroppar är olika och även bebisarna. Så allt måste ju klinga.. Nu är det ju inte långt kvar till det är din tur, lycka till! :)
Ida Nilsson

2015-04-14 @ 08:45:16
URL: http://jennyh.se/
m a r i a

Att det är likadant hos dig också :( Amningen är mitt stora stressmoment inför hela bebisankomsten eftersom jag redan nu (alltså innan det ens finns en bebis att amma) känner mig otroligt pressad och tvingad till det. Jag har inte skrivit ner några speciella önskemål till sjukhuset annat än att jag inte vill bli tvingad att amma om det inte fungerar. Känner att jag själv är öppen för alla möjliga alternativ och kombinationer som kan fungera, men att sjukvården inte är det. Jättetråkigt :( Jag tycker absolut att du ska lyssna på din kropp och lilla tjejen och göra vad just ni mår bäst av! Kram till er :)

Svar: Det är ju jättebra att du har skrivit så till BB, så får man bara hoppas på att de tillgodoser dina önskemål. De måste ju själva tycka att de tjatar när det är så många som inte vill och ger upp. Och jag förstår dem! För vissa går det säkert jättebra och smidigt och det är klart att det är superbra och de flestas dröm, men för alla blir det ju inte så.. Att lyssna på mitt mammahjärta var det bästa jag gjort! Kram till dig och lycka till! :)
Ida Nilsson

2015-04-14 @ 10:42:00
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/
Kikki

Det är så tråkigt när det inte blir som vill riktigt :(
Jag har två Calma-flaskor som ja tänkte försöka med om inte amningen fungerar helt, för att inte "förstöra" bebisens sugteknik med en "vanlig" nappflaska så att man kan gå "tillbaka" till amning lättare! Går det så går det, gör det inte de så hoppas jag att jag orkar pumpa så länge som bara möjligt! Vill inte behöva ersättning men allt blir ju inte alltid som man vill!

Svar: Jag har MAM, fungerar också bra. Att de måste suga ordentligt för att få i sig, det är viktigt! :) Jag är redan trött på att pumpa. haha. Det är väl helt okej när man är hemma, men man är ju nästan fast här om man inte vill ta med sig pumpen överallt då vill säga. Man sätter ju sig gärna inte på stan ;)
Ida Nilsson

2015-04-14 @ 15:58:26
hannasfotoliv.blogg.se

Av olika anledningar var jag inte alls positiv till amning utan kunde tänka mig att pumpa och ge på flaska. Nu var vår bebis väldigt stor (5,3 kg) när han föddes så de behövde ge ersättning till honom direkt då stora (och väldigt små) bebisar riskerar blodsockerfall.
De visste om min inställning till amning men bad mig att prova en gång jag tyckte att det var psykiskt jobbigt den gång vi provade och de lyssnade på mig!
I två månader varvade vi pumpad bröstmjölk och ersättning innan vi gick helt över till ersättning!

Svar: Oj, en riktig bebis då med andra ord :) Så skönt att de lyssnade på dig! Jag hade nog velat att de pressade mig lite, men också frågat mig om hur jag kände det. Det hände liksom inte riktigt. Inte på det sättet i alla fall.. Hur slutade du pumpa? Jag får så mycket mjölk, har både i kylen och frysen så det räcker och blir över.. får se hur länge jag orkar, men tanken är ju att försöka ett tag iaf med tanke på att jag har en del mjölk ändå :)
Ida Nilsson

2015-04-15 @ 21:38:25
URL: http://hannasfotoliv.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback