Vecka 26 (25+3)

Idag var jag hos BM, så himla mysigt att få lyssna på bebis hjärtljud. Några rejäla sparkar delades ut så fort min barnmorska nuddade magen. Då är allt i sin vanliga ordning! En riktig vilding som myser därinne. Jag följer min kurva bra och bebis mådde bra. Jag har lågt blodtryck, väldigt lågt till och med. Men lågt är ju bättre än högt, dessutom tror jag att jag alltid haft lågt och därför inte märker av det lika tydligt. Men ibland kan det allt yra till ordentligt i huvudet, skönt att ha en förklaring till det! Mitt blodvärde och järn såg också fint ut, så inga extra järntabletter behövs. Jag blev riktigt stolt över mig själv när jag tagit blodprov idag, det är någonting som jag haft jättesvårt med sedan jag var liten. Men idag var jag till och med lugn och sansad, min sambo berömde mig i mängder efteråt. Kanske har jag också gått och blivit stor.. Vi bokade även in oss till en föräldragrupp som börjar i slutet av januari, ska bli spännande!
I övrigt mår jag helt okej. Jag har ganska mycket energi trots att jag börjar känna mig tung och klumpig nu. Ryggen är mycket bättre nu när jag är långledig. Jag har börjat få sammandragningar, dock ingenting som gör ont alls utan det spänner i magen vid viss ansträngning (som t.ex. när jag går upp på natten, dricker vatten och sen lägger mig ner). Alltid i samband med att jag har legat still och vilat/sovit.
Låt er inte luras av att magen ser liten ut för att tröjan petar ut där nere, för ni ser väl ändå att det är gravidtröja jag har på mig..
 

Viktuppgång: 8 kg
Blodtryck: 90/70
Bebis hjärtljud: 52 slag/min
 

"Nu utvecklar fostret sina lungor och tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Fostret kan nu öppna och stänga sina ögon. Längden är cirka 35 centimeter och vikten är 800-900 gram. Fostret kan höra ljud och lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster."



Kommentarer
ellen björktegen

ååh, va duktigt med blodprovet! jag minns allt att det inte är det bästa du vet direkt :) bra jobbat! :D

Svar: Ja jag har ju varit lite smått hysterisk ;) men har kommit på ett litet tricks, och det funkar utan att både slåss och svimma, hihi. Hoppas allt är bra med er!
Ida Nilsson

2014-12-30 @ 13:02:20
URL: http://ellfi.blogg.se/
Linda

En klapp på axeln till dig för blodprovet, alla har vi våra rädslor som vi ibland måste möta. Så bra jobbat!


Svar: Tack! Det har verkligen varit hemskt för mig och även för de stackars sjuksköterskorna.. Så hoppas detta är en trend som håller sig! :)
Ida Nilsson

2014-12-30 @ 19:38:19
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
ellen björktegen

haha, va gullig du är! ja, du får typ bita dig i läppen och titta åt ett annat håll och tänka på er hur gullig er bebis kommer blir :D:D

Svar: Jag har börjat gå in själv, utan C eller någon annan. Finner styrka själv. Räcker ju att han säger "det är ingen fara" på ett gulligt sätt och jag bryter ihop. Ja men eller hur, som de där bilderna på mig från mellanstadiet *host* ;)
Ida Nilsson

2014-12-30 @ 21:31:21
URL: http://ellfi.blogg.se/
ellen björktegen

åååh, va ni är gulliga <3 haha, alltså, du var ju (och är!) så sjukt gullig då på mellanstadiet och du är dig lik fortfarande, hihi :)

Svar: Och jag tycker att du är söt! Puuussss
Ida Nilsson

2015-01-01 @ 13:31:33
URL: http://ellfi.blogg.se/
JENNYH - Mammablogg

Mysigt! Längtar till mitt BM-besök!! Tre låååånga veckor kvar.. trots att jag inte varit där på tre månader. Hur ofta går ni?

Svar: Jag var där ganska många gånger i början, har redan fått se vår lilla 4 gånger! Jag publicerade precis ett inlägg om det och bilder från de olika veckorna i magen. Så underbart att se! Det är nog inte förrän i den sista tredjedelen man går dit oftare? Jag var där 29 december och ska dit nu igen den 27 januari. Så nu kommer besöken tätare :)
Ida Nilsson

2015-01-02 @ 14:01:53
URL: http://jennyh.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback