Köttfärslimpa med brunsås

Nu är det ett tag sedan vi sågs, mestadels för att jag börjat jobba efter semestern och mycket annat som hänt på fritiden. Allt från kalas, tillridning av häst och Ullaredsbesök till hamburgerkväll med vänner. De känns lite jobbigt att semestern är över. Lite trögt nu i början på jobbet känner jag, man har inte riktigt kommit igång ännu. Men det kommer nog igång så fort sommarförskolan är över och man är tillbaka på sin egen avdelning, sina barn och rutiner.
Eftersom verkligheten är tillbaka är det också dags för att fortsätta med ordentlig matlagning och fortsatt recepttillverkning!
 

Köttfärslimpa med brunsås
 
500 g blandfärs
0.5 dl ströbröd
1.5 dl mjölk
2 gul lök
1 ägg
1 msk senap
salt
svartpeppar
chili explosion
 
2 msk vetemjöl
3 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
1 dl vatten
1 mörk oxbuljong
1 msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1 msk lingonsylt
svartpeppar
chili explosion
 
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjölk och ströbröd, låt stå och svälla ca 5 min.
Blanda i färs, ägg, salt, hackad lök, senap, svartpeppar, salt, chiliexplosion och blanda till en fast smet. Forma till en limpa ca 25 cm lång. Lägg på fat och sätt in i ugnen. Sänk värmen till 180 grader. Stek ca 45-50 min.

Vispa ut mjölet i lite grädde, tillsätt sedan resten av grädden, mjölk och vatten i en kastrull.
Koka upp under vispning med buljongtärning, kalvfond och soja. Låt sjuda sakta i ca 5 min. Smaka av med lingonsylt, svartpeppar och chili explosion.



Kommentarer
vanja

åh en riktig mormorsrätt äter det alltid då vi är hos henne :)

Svar: Mat kan verkligen väcka många minnen, med många sinnen dessutom :)
Ida Nilsson

2013-07-31 @ 21:04:38
URL: http://vvanja.blogg.se
birgitmaria

Köttfärslimpa - det var längesen jag åt det! Så det måste jag göra här till helgen! Tack för tipset :-)
//Birgit

Svar: Man borde äta det oftare, det är ju så enkelt med! :)
Ida Nilsson

2013-07-31 @ 22:05:22
URL: http://birgitmaria.blogg.se/
Julia

Åh va gott det där såg ut! :)

2013-07-31 @ 23:28:20
URL: http://juliakarlsson.webblogg.se
Hanna

Gott! :)

2013-08-01 @ 12:42:47
URL: http://hannakarlssson.blogg.se
K

Gottttt :)

2013-08-02 @ 16:30:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback