Give or take energy.

 
När jag började fundera över mina nyårslöften och allmänt hur det ser ut runtomkring mig kom jag och tänka på en sak. Det finns så oerhört många runtomkring en, vänner som mindre bra vänner. Bästa vänner och bättre vänner. Men vilka är det som finns runtomkring när det verkligen händer någonting? Eller kanske framförallt, hur kan de veta om de inte frågar, eller bryr sig? Vilka är det som lyssnar när man behöver prata, kommer med goda råd och ger massvis med positiva tankar? Vilka är det som är raka och ärliga, säger vad de tycker och har vetskapen om att det möjligen kan krossa mig, men att de gör allt för mitt bästa?
 
Jag har bestämt mig för att rensa i mitt liv - på vänner. Det kanske låter dumt, det finns många runtom i världen som skulle göra vad som helst för att ha en vän. Men då var vi ju just där. Är en "vän" en verklig vän om den tar mer energi än vad den ger, om den inte hör av sig eller överlåter all kontakt till en själv? Jag har så många vänner runtomkring mig som jag vet vill mitt bästa, som skulle ställa upp för mig vad som än händer. Som hör av sig, frågar hur jag mår när/om jag har det jobbigt. Som peppar mig för att de vill se mig lyckas.
 
Jag har varit alldeles för dålig på att lägga ner tid och energi på de vänner som faktiskt ger mig energi tillbaka. Jag har däremot varit bättre på att lägga ner tid på de vänner som har valt att inte höra av sig eller på annat sätt faktiskt tar energi ifrån mig. Det är slut på det nu. Jag har väldigt många vänner (vilket jag är glad för) och de är otroligt viktiga för mig, det minsta jag kan begära är att de ska känna likadant för mig.
 
 


Kommentarer
Emma

Jag förstår precis vad du menar och håller verkligen med dig. Man ska umgås och vara rädd om de vänner som ger lika mycket tillbaka som man själv ger dem. Energitjuvar är bara jobbigt och de gör att man inte hinner med de där fina vännerna...

Det är alltid jobbigt att "rensa" men ibland behöver man göra det! :-)

Svar: Det är precis så jag känner också. Man försöker själv på många plan och om man då aldrig får någonting tillbaka så fine. Jag är inte ens ledsen över det om jag ska vara ärlig. Jag har bara lärt mig att jag denna gång inte kommer förlåta om det gått för långt. Tappat är tappat. Och det finns en orsak till det.
Tack för din peppande kommentar :)
Ida Nilsson

2013-01-06 @ 16:58:54
URL: http://minafyraprinsar.blogg.se
Jennipher

Jag har rensat, och det känns jätteskönt! :) nu har jag bara fina och underbara människor och vänner runt om mig, som ger lila mycket tillbaka!! Och du, vackra ängel! Är en av dem!! Så mycket du gjorde för mig i november när jag var arg och ledsen, det är tecken på riktig vänskap! <3

Svar: Fina du! Är glad att vi håller så bra kontakt som vi gör, trots att vi långt ifrån har möjlighet att ses. Att ställa upp för sina vänner är en självklarhet i vått och torrt. Du kommer alltid att finnas i mitt liv, det vet jag :) <3
Ida Nilsson

2013-01-06 @ 17:32:42
URL: http://Jeennipher.blogspot.com
Ann-Sofie

<3

Svar: <3
Ida Nilsson

2013-01-07 @ 00:27:55
URL: http://blivandefruo.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback