Det där med kosten

Visst är det förvirrande med alla olika sorters kostprogram det finns överallt? Alla tycker naturligtvis det som de själv använder är bäst - men för vem? För sig själv kanske. Alla har olika kroppar som fungerar på olika sätt. Till exempel för mig som har IBS, fungerar långtifrån alla olika sätt. Inte för mycket av något, inte för lite av något - det är så JAG fungerar. Vissa saker fungerar perfekt, andra inte alls.Till exempel kan jag inte äta för mycket varken fett eller kolhydrater och dessutom är jag känslig mot både laktos och gluten. Då min sambo är helt laktosintolerant använder vi bara det här hemma. Men eftersom det laktosfria har större utbud nu så går det mesta att laga genom vanliga recept. Ibland tar vi även tabletter, så vi också kan njuta av att äta viss mat!
Naturligtvis ställer även jag mig till mer positiva eller negativa kostprogram, men det viktigaste är att man ser till att kroppen mår bra, både nu och senare i livet.
 
Sedan jag började träna har jag gått upp närmare 3 kilo trots träning 4 dagar i veckan och inte alltför dålig kost, vilket absolut inte var tanken från början. Därför hade jag ett möte häromdagen med en mycket kostkunnig kvinna på gymmet. Visst är det svårt för henne att tala om vad min mage klarar av och inte, men jag hade en förhoppning om att hon kunde hjälpa mig med något i alla fall utan att jag skulle behöva gå till dietist.
 
Vi kom fram till att jag ska prova någon typ av lchf, utan att äta överdrivet mycket fett och även äta lite kolhydrater och någon frukt då och då. Jag ska även lägga om mitt träningsschema litegrann lagom till nästa vecka. Jag ser fram emot det, samtidigt som jag får tänka att jag faktiskt har en sambo hemma som vägrar "gå på mina idéer". Så han kommer inte märka av någon ändring i maten speciellt mycket, jag får se till att laga potatis, pasta, ris och liknande till honom ändå. Veckans receptplanering är redan färdig, så därför får jag börja på måndag nästa vecka med lchfinspirerande recept. Men frukosten och mellanmål är i alla fall i full gång!
 
 
Äggröra
 
3 ägg
0.5 dl grädde
salt
peppar
 
Knäck äggen och stek tills det i valfri konsistens. Vispa hela tiden.
Tillsätt grädde och krydda.
 


Kommentarer
Mi

Hur länge har du tränat? Vissa går upp i vikt innan dom går ner.

Svar: Jag har tränat i snart 3 månader nu, så nergång ska ha skett nu kan man tycka..
Ida Nilsson

2013-02-28 @ 19:17:30
ellen björktegen

men du bygger muskler nu, det är därför :D

Svar: Jo det vet jag, men med tanke på min kost så borde jag inte gå upp ändå. Vi har mätt fett i % och i kg så vi får se om en månad om det hänt någonting!
Ida Nilsson

2013-03-01 @ 12:05:46
URL: http://ellfi.blogg.se/
Eluus [ med glimten i ögat ]

Vilken mysig blogg du har :) Kram på dig

Svar: Tack så hjärligt :) Kram!
Ida Nilsson

2013-03-01 @ 17:26:27
URL: http://eluus.blogg.se
Eluus [ med glimten i ögat ]

Antaligen var det något fel på mitt barn, men får hålla tummarna att det blir min tur snart!

2013-03-01 @ 22:10:36
URL: http://eluus.blogg.se
Linn

Äggröra är en av mina frukostfavoriter också. Brukar smaksätta med några droppar tryffelolja och parmesanost, sååå gott :-)

2013-03-08 @ 16:21:33
URL: http://lyckoland.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback