Nautilusmetoden

Söndag, och denna helgen har sprungit iväg likt alla helger. Började dagen med att åka till gymmet. 15 min powerwalk, 15 min crosstrainer och 12 repetitioner på mina samtliga 8 stationer jag ska göra. Nautilusmetoden är lite annorlunda. Man ska köra 8-12 repetitioner på en maskin istället för att köra 3x10. Kör man 8-12 repetitioner varje gång är det lättare att känna när det är dags att använda mer tyngder. Kör man 3x10 är det svårare att känna av det och därför höjer man inte vikterna alls ofta (på mina 3 månader på gymmix höjde jag någon maskin bara). Kroppen vänjer sig efter ca 2 månader, därför ger det ingenting att hela tiden träna på samma sätt, med samma vikter. Nautilusmetoden bygger också på att man har uppföljningar med sin träning och att efter någon/några månader byta maskiner och använda andra som fungerar på liknande sätt och sen byta tillbaka till de gamla. Då hinner kroppen aldrig vänja sig riktigt och man får lättare resultat med sin träning. Eftersom jag körde 12 repetitioner idag på alla maskiner borde jag höja nästa gång så jag snarare klarar 8-10 stycken. Det kommer nog bli lite såhär i början.
 
Nog pratat om det. Väl hemma blev första ljuset tänt vid frukostbordet och andra dagen med julkalendern. Så mysig är den verkligen!
 
 


Kommentarer
Maria

duktig du är!

2012-12-02 @ 15:02:36
URL: http://inthearena.blogg.se
klara

vilken fin header du har!

2012-12-02 @ 15:58:53
URL: http://klaraengstrom.blogg.se
J

kör också med fria vikter istället för enbart maskiner. det ger dig mer

Svar: Jag har några övningar som jag brukar köra med fria vikter också. Men tack ändå! :)
Ida Nilsson

2013-01-04 @ 15:03:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback